De razende on Tour: "Heimwee"

22 januari 2023 12:45

Het is januari, hartje winter. En gelukkig wintert het ook een beetje dit jaar, zo houden we onze seizoenen nog een beetje in stand. Toch zou er alweer gevoetbald moeten worden als we de KNVB moeten geloven. Hoe dan? Fase 1, fase 2, 3, 4.... ik houd het niet meer bij...

Beste Lezers, Lezerinnen, Supporters van de sport die voetbal heet,

Ik loop al even mee in het supporters en verslaggeverswereldje. Al ruim 10 jaar kunt u mijn verslagen, voornamelijk bij de jeugdwedstrijden,  lezen op de site van deze club, vv Helden. Dit jaar moet er toch iets van mijn hart. En dit is wellicht het juiste moment om met u te delen.
Dit weekend, ja, u leest het goed, dit weekend, het weekend van 21/22 januari zou de 3e fase van de comptetie bij de jeugd ingaan. Wat zeg je?  Fase?  wat is dat.. Precies dat, vroeg ik mij eigenlijk ook wel af.

2 Competities
Voorheen was het eigenlijk heel simpel. je had twee (halve) competities. De eerste liep van aug/sept tot en met begin december. Dan waren we tot de carnaval vrij om daarna los te gaan in de voorjaarscompetitie. De jongsten onder ons konden nog meedoen aan de winterzaal competities, om toch lekker bezig te blijven. Helemaal prima. Speelde je tot de 1e klasse dan kreeg je in het voorjaar nieuwe tegenstanders die op basis van de eerste helft zouden passen in jouw competitie. Speelde je hoofdklasse of hoger, dan speelde je gewoon een hele competitie (1x uit en 1x thuis). Voor iedereen lekker duidelijk. Er was een winterkampioen en in het voorjaar de voorjaarskampioen.

Fasering
Dit jaar heeft de KNVB voor de gehele jeugdcompetities de zogenaamde fasering ingevoerd. Ingewikkelde structuren met een soort van bekercompetitie, gevolgd door een rustperiode in oktober van wel 3 of (voor sommige teams) 4 weken. En waarom? het weer is heerlijk, de velden liggen er prachtig bij, maar er wordt niet gevoetbald....  Fase 2 begint dan eindelijk in de 1e week van november... De winter klopt dan al op de deur. Voor veel teams is het een wederontmoeting met teams waartegen ze in fase 1 ook al gespeeld hebben, met soms 1 of 2 andere tegenstanders. De meerwaarde is lastig aan te geven. Uiteindelijk kunnen de kampioenen in fase 2 promoveren en sta je onderaan, dan wacht een lagere klasse. Maar fase twee loopt door tot diep in december. Het weer slaat om en wedstrijden worden bij bosjes afgelast. Omdat de strijd lang niet altijd is beslist moet er doorgespeeld worden. Maar wat als dit niet lukt.

weer_afgelast.jpg                                                stand.jpg
steeds weer wordt de wedtrijd afelast.

Een triest voorbeeld van dit alles is de Hoofdklasse bij de JO19 deze 2e fase. Hier zijn nog 3 theoretische kanshebbers op het kampioensschap. En dus moest Helden zijn wedstrijd tegen (kanshebber) Sparta nog spelen. Omdat dit in Helden onmogelijk was, kreeg Sparta het thuisvoordeel (want kunstgras). Maar Venray (dat er het beste voorstaat) moet nog 2 wedstrijden..... U raadt het al... deze zijn nog altijd niet gespeeld. En toch promoveert Venray en staat Sparta met lege handen....  snapt u het nog?

Fase 3
Fase 3 staat zoals gezegd op het punt om te beginnen. In sommige competities zoals die bij de meiden zou die dit weekend al begonnen zijn. Beste KNVB, het is nog hartje winter en de meesten velden zijn onbespeelbaar. Zeker bij de clubs die niet beschikken over kunstgrasvelden.
Waarom, waarom deze keuze? Competities die niet zijn afgemaakt, wedstrijden die niet meer gespeeld kunnen worden. En een start van een fase waarin je meteen weer achter de feite aan gaat lopen van wedstrijden die massaal worden afgelast en dus weer ergens door de week moeten worden ingehaald.

slecht_veld_3.jpg            afgelast.jpg
Zo ligt het gemiddeld veld er op dit moment bij.

Heimwee naar hoe het was
Ach, misschien denken jullie wel, wat een ouwe zeurpiet, en we moeten mee met de flow... Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit echt geprobeerd heb en met goede moed het seizoen ben ingegaan. Toch moet ik nu helaas vaststellen dat ik het toch niet begrijpen kan, hoe graag ik dat ook zou willen. Wat is er mis om sommige dingen gewoon bij het oude, vertrouwde te houden? Ik heb dan ook nu al heimwee naar hoe het was.

Bovenal hoop ik natuurlijk dat de jeugd (en ook de senioren) snel weer een balletje kunnen gaan trappen, maar als we wat pech houden met het weer dan kan dat zo maar nog even duren. We gaan het zien.
Ondanks mijn gemijmer wens ik iedereen een sportieve tweede helft (of was het nou 3e fase ??) van dit seizoen toe.

Adieu,
de Razende..