Dik verdiend punt voor de JO17-1

26 september 2020 14:30

M. (Martijn) Janssen

Beste lezers, lezerinnen en supporters van de JO17-1,

Na de goede start in de competitie daar in Landgraaf stond vandaag de eerste thuiswedstrijd op het programma voor onze jongens van de U17-1 . De tricolores uit Tegelen kwamen op bezoek, oftewel SC Irene. Een voetbalclub met naam en bekend ook om de altijd goede jeugd. Menig speler van die club stroomde in het verleden ook door naar een BVO. En dus een mooie affiche zoals we dat dan noemen.

Als Razende had ik het natuurlijk weer ‘razend’ druk en moest eerst nog verslag uitbrengen bij de dames U19 vanaf veld 4, die daar de voeten droog hielden op grote hoogte. Het veld aldaar ligt immers op 2.6m boven NAP..  Dit betekende dat ik de eerste helft moest missen.

In mijn wandeling van veld 4 naar veld 1 kwam het scorebord stukje bij beetje in beeld.  Het eerst zag ik de 1 voor de gasten….  En vervolgens de (hatelijke) 0 bij Helden.  Oei, een kleine achterstand dus. Tijdens de rust liet ik me bijpraten door de supporters langs de lijn. Ik begreep dat het toch Helden was geweest die het betere van het spel had en ook eigenlijk de beste kansen had. Een kleine onoplettendheid achterin was wel fataal geweest en had de 0-1 ingeluid. Maar niet getreurd, er waren immers nog 40 minuten te voetballen, waarin de achterstand nog omgebogen kon worden.

Dus gingen we er maar eens goed voor staan. Ik koos dit keer voor een plekkie achter de goal van de tegenstander. Hier moesten ze immers vallen. En ik stond er bij een 3-tal analisten die het allemaal wel wisten te vertellen, u kent dat wel. Van die stuurlui en zo.

Irene_thuis_3.jpg

Een van de vele hoekschoppen die Helden kreeg in de tweede helft, maar die niet verzilverd konden worden.

De tweede helft is inmiddels begonnen. Het is weer Helden met het beste van het spel, dat de Tricolores onder druk weet te zetten met goed voetbal in een hoog tempo. Irene daarentegen ken ik niet meer terug, van hoe ik het van weleer herinner; mooi voetbal, opbouwen van achteruit.. Nee het is enkel kick en rush vandaag. Nou moet ik zeggen dat Irene met hun doelverdediger wel iemand in de goal hebben staan. Zijn uittrappen raken nog net niet de lat bij Kas en zijn feitelijk iedere keer een kansje, met de nadruk op ‘je’, want Janssen en Janssen weten hier prima raad mee.  ‘JAJA’, (volgens mij noemden ze hem zo), de spits in het rood-wit-blauw krijgt feitelijk geen echte kans; dus eigenlijk was het ‘NeeNee’

Een beetje jammer is het natuurlijk wel om een club als Irene met naam en faam zo te zien voetballen, of ja voetballen? Maar goed ze staan met dit spel nog altijd op die 0-1 voorsprong en dus loonde het tot op dat moment.

Helden blijft aandringen en klopt nu toch echt op de deur bij Irene. En toch…. De bal lijkt er niet in te willen. Mooi is wel om weer niemand te zien verzaken in het team. Allen werken hard om in ieder geval die gelijkmaker erin te schieten. Toch even 2 spelers noemen die me opvallen vandaag. Guus, heerlijk hoe hij weer dat brutale voetbal laat zien, gedurfd en soms oogstrelend. Niet altijd zonder risico, maar als het even mis ging zorgde hij er zelf voor dat ie weer in balbezit kwam. That ’s the Spirit. Dikke duim.  De tweede is Wes. De rust, het overzicht, loopacties, de snelheid. Het zat er allemaal in vandaag. En wakker was ie ook toen het moment daar om vroeg. Wat dat moment was?  Ik leg het u uit.

Helden was wederom in een aanval over diverse schijven, toen een schot uit de tweede lijn geblokt werd door de man in het zwart. Ik liet mij bijpraten door de analisten naast mij, dat de regels daaromtrent veranderd zijn. Ik leg het u ook even uit voor de onwetende onder u. Wanneer de arbiter wordt geraakt door de bal wordt het spel stilgelegd. De club in balbezit krijgt de bal vervolgens terug op de plek (op het veld) waar de arbiter het schot als het ware tegenhield.

Blijkbaar waren er 2 spelers in blauwe shirts, die zich dit ook bijtijds realiseerden. Terwijl alle tricolores nog aan het ‘slapen’ waren, ik mijn uitleg kreeg van de heren analisten langs de lijn, vraagt Wes om de bal bij de scheids, die deze prompt laat vallen voor zijn voeten. Het spel gaat verder. Met 1 pass dwars door de ‘slapende’ tricolores verdediging bereikt de bal de tweede wakkere blauwhemd, Breuk, die de bal vervolgens onberispelijk hard achter de verbouwereerde doelman in het net schiet. De verdiende 1-1 staat dan eindelijk toch op de scorebord.

Nog tijd genoeg om voor de overwinning te gaan. Maar dan moet “JaJa”, ook ‘NeeNee’ blijven natuurlijk. Geen zorgen; wij hebben Janssen en Janssen, die dat klusje bleven klaren. En anders hadden we altijd Kas nog in de goal, die zijn taken ook weer prima uitvoerde vandaag.

De laatste fase gaat nu weer in. Leuk om te zien hoe jonge spelers de kans bij Sam krijgen. Invallers zijn dit keer Stan Vondenhoff en Sem Wijnands (JO15-1). Keano en Sammie worden gewisseld en krijgen rust voor het harde werken.

Helden blijft zoeken naar de overwinning, maar stuit op een uitstekende keeper van Tegelen. Complimenten voor hem bij zijn laatste redding, waarbij hij de bal uit de rechterbovenhoek plukt op een schot van Heldense kant.

Dan is het over en delen de ploegen de punten.

Een dubbel gevoel voor de gastheer; er had meer in gezeten, echter toch blij dat de achterstand uiteindelijk is omgebogen naar een gelijke stand. Dat voelt nog enigszins als gerechtigheid.

Op naar de 3e helft, die nog heel gezellig was.

Heren succes volgende week in Heerlen bij Groene Ster.

DE RAZENDE