Lesje effectiviteit

Kloosterstraat 14 A
5988CK
HELDEN

Na vorige week relatief eenvoudig van Egchel gewonnen te hebben kwam vandaag de koploper op bezoek: VOS 3. Een team waarvan we enkele spelers herkende van hun verleden bij VVV’03 en waarvan we wisten dat ze een aardig balletje konden trappen, ook gezien de 12 punten uit 4 wedstrijden en een doelsaldo van +17. Vandaag weer aardig wat geblesseerden waardoor er weer wat spelers werden opgetrommeld om ons uit te helpen, waarvoor dank!

Dan naar de wedstrijd. Zoals we al hadden verwacht was het vooral tegenhouden in de eerste minuten. De bezoekers zaten er kort op en lieten ons niet tot nauwelijks rondspelen. Als we dan zelf ook nog eens heel slordig aan de bal zijn, was misschien wel meer dan 90% van het balbezit voor de mannen van VOS in het eerste half uur. Grote kansen bracht dit ze echter niet, want zoals al het gehele seizoen staan we verdedigend zeer geconcentreerd en compact opgesteld. Er wordt voor elkaar gewerkt en gaatjes dichtgelopen op het middenveld, en achterin zit iedereen kort op zijn man. Zelfs de voorhoede doet verdedigend meer dan wat van ze verwacht wordt en helpen met het kantelen waar het middenveld dit niet kon belopen. Doen we aanvallend dan helemaal niks? Inderdaad. Dat klopt. Maar gelukkig heb je in het voetbal maar één momentje nodig. Via een doeltrap weet Kris de bal te verlengen met het hoofd. Tijl staat uitstekend opgesteld en gaat er met de bal vandoor. Afspeelmogelijkheid voor het doel heeft die niet nodig, want hard schiet hij de bal tegen de touwen! Buitenspel wordt nog geclaimd door de laatste  man, maar hij wist zelf ook dat juist hij de persoon was die dit onmogelijk maakte. Misschien wat tegen de verhoudingen in, maar een voorsprong is een voorsprong. VOS was een minuut of 5 ligt aangeslagen en we kwamen warempel nogmaals op vijandelijke helft, wat ons een hoekschop opleverde. Achterhoede spelers Eggy en Luuk waren mee naar voren en via het hoofd van de eerstgenoemde verdubbelden we binnen 5 minuten de score!

VOS gooide er wat meer agressie in en kreeg snel wat mogelijkheden via afstandsschoten. Ook een mooie boogbal pass leek een doelpunt te worden maar 1 vs 1 is was Gé vandaag onklopbaar. Op slag van rust wist Robin met goed doordekken de bal nog een keer van zijn man af te snoepen. Met een uitstekend vervolg zette hij Kris en Tijl voorin aan het werk die dit beide uitstekend uitspeelde en zo gingen we zelfs met een 3-0 stand rusten. Nog steeds volledig tegen de verhoudingen in.

In de rust wisten we wat ons te doen stond. Onze kop erbij houden en zo blijven verdedigen. Geen gekke dingen doen en ook bij een tegengoal niet van slag raken. Bij VOS waren de irritaties richting de scheids, maar vooral naar elkaar al goed merkbaar. Voor ons zaak om hier niet in mee te gaan en elkaar lekker uit de wedstrijd te halen.

Het blijft altijd een fijn gevoel als het dan precies zo loopt als dat er in de rust wordt besproken. Binnen 10 minuten twee mooie kansen voor VOS, maar op een of andere manier kregen ze de bal er vandaag maar niet in. Gé was hier hoofdoorzaak nummer 1 van, want zelfs Lukaku wist hem niet te passeren. Daarna was goed te merken dat het geloof in een goede afloop verdween bij bij sommige bezoekers. Het tempo ging omlaag en ook de ingebrachte spelers waren van net iets minder niveau als de 11 in het eerste bedrijf. Zo tikte de tijd door in Heldens voordeel. Onze wissels waren wel gretig en wisten nog tot wat kansjes te komen, maar helaas konden we de voorsprong niet meer uitbreiden. Zelfs niet toen we 10 minuutjes met een mannetje meer op het veld stonden. Maar eerlijk is eerlijk, 3-0 is al geflatteerd genoeg (maar niet minder leuk!)

Zo staan we na 4 wedstrijden op 10 punten een ongekende luxe. Op verliespunten staan we zelfs bovenaan, maar we moeten nog een wedstrijd inhalen, die we maar eens eerst moeten zien te winnen. Zo blijft het overigens iedere week, want slechte tegenstanders bestaan er voor ons niet in de 5de klasse. Gewoon kijken hoelang we dit volhouden dan zien we vanzelf wel waar we aan het einde staan. Sowieso zijn we al enkele weken afhankelijk van spelers die ons willen uit helpen en zal dit in de toekomst niet snel veranderen. Nu zit alles mee. Laten we dit de rest van het seizoen ook maar gewoon afdwingen. Bijvoorbeeld volgende week als we samen met Helden 4 richting Blerick mogen om daar om 11 uur af te trappen tegen Blerick 3 en 5.