3 panna’s om de oren, maar H5 mentale winnaar

Sportparklaan 4
6071RA
SWALMEN

Nadat vorige week de regen ons een vrije ochtend had bezorgd, mocht H5 deze week afreizen naar Swalmen. Op zaterdag werd door tactisch wonder Nico geopperd om 15 minuten eerder te vertrekken, omdat de warming up de laatste tijd nogal kort was. Dus na een kwartier minder slaap was iedereen om 9:15 bij de Pool voor vertrek. Boks had zich zaterdagnacht nog gerealiseerd dat hij toch wel zin had in een alcoholische versnapering na de wedstrijd, en zocht daarom op het laatste moment nog een vervanger om te rijden. Ge was erg enthousiast en wilde wel met 2 auto’s rijden, maar gelukkig was Sam al vroeg bij de les. Uiteindelijk wilde Iwan wel met Boks ruilen, en nam Boks dankbaar plaats tussen de kinderstoeltjes in Iwan zijn bolide. De volgende keer misschien Glenn vragen om te ruilen, in de wandelgangen heb ik vernomen dat hij op de zondagochtend een taxiservice is begonnen.

Eenmaal aangekomen was de warming-up door het vroegere vertrek wat langer, waardoor we ook de tijd hadden om 2x te wisselen van veld. Uiteindelijk was veld C het meest ontdooid volgens weerman, fotograaf en gekneusde-ribben-man Sam. Gedurende de eerste helft was hier nog weinig van te merken, aan beide kanten hobbelde veel ballen nog wel eens door en kwamen veel lange ballen buiten de kalklijnen terecht. Echter beschikte Swalmen over een goede centrale as, en hadden ze de eerste 15 minuten het betere spel. Na een klassieke Ge aanmoediging, liet de scheids ook zien over mensenkennis te beslissen: “Eigenlijk zijn alle keepers wel bijzondere mensen hé”. Naarmate het zonnetje het veld beter bespeelbaar maakte, begon Helden ook beter in zijn spel te komen. De eerste dreiging kwam nadat Kris een bal goed doorkopte op Jules, deze kon richting de 16 en probeerde de bal bij de 2e paal aan Pipi af te leveren. De voorzet werd er uitgehaald, waarna het schot dat volgde tegen een Swalmse arm leek te komen. In de thuiswedstrijd bleek al dat Helden en Swalmen beide fan waren van handballen, hier bleek de scheids ook van op de hoogte en deze zag het door de vingers.

Helden hield Swalmen goed buiten de 16, wat de tegenstander ook lukte aan de andere kant van het veld. De voorzetten die volgde eindigde vaak bij de verkeerde persoon, in het vangnet, of konden genoteerd worden als schot. Pogingen van afstand werden vakkundig richting het hoofdveld van Swalmen geschoten. Toch lukte het Boks nog om een voorzet van Pipi tot doelpunt te promoveren, met zijn dikke teen wist hij de bal aan te raken, waardoor de keeper de bal niet meer goed kon vangen. De bal kwam terug op de “schouder” van Boks, en een intikker betekende de 1-0 net voor rust. Zoals gezegd, tegen Swalmen is H5 vaker aan het handballen. Net voor het rustsignaal kreeg Maen nog een panna om de oren, oef. Tijd voor thee.

In de rust werd vrij snel duidelijk dat Helden soms iets rustiger moest voetballen, en secuurder moest zijn zodra we bij de 16 kwamen. Verder nog de vraag van Maen of Jules van plan was vandaag nog tussen de palen te schieten. Het anwoord hierop werd na 21 seconde in de 2e helft gegeven. Maen, die goed hersteld was van zijn panna, kapte direct na de aftrap twee tegenstanders uit, waarna Jules weggestuurd kon worden. Deze plaatse de bal in de korte hoek, 2-0! Nog niet eens 2 minuten hierna, kreeg Jules de kans om de 3-0 aan te tekenen na een matig balletje breed in de Swalmse verdediging. Maar 1x de bal tussen de palen krijgen was helaas het maximale haalbare vandaag.

Hierna kwam Swalmen beter in de wedstrijd, meer ballen kwamen aan en Ge werd ook vaker getest. Helden bleef in de omschakeling voor dreiging zorgen. Nadat een bal half werd weggewerkt kon deze op randje 16 opgepikt worden door de vedette van Swalmen. Deze schoot beheerst binnen, 2-1. Nog 25 minuten te gaan, en de energie bij sommige spelers zakte langzaam weg. Teun kreeg nog 2 panna’s tegen, en Jules werd zelfs uitgekapt door de grensrechter. De 2-2 bleef dan ook niet uit, een bal kwam in de kluts binnen de 16, en werd uiteindelijk binnengeschoten. Met nog 12 minuten te gaan leek 1 punt het maximale haalbare voor Helden. Swalmen drong aan, maar vergat hierbij te verdedigen in de omschakeling. Tactisch wonder Nico, die bij een aanval van Swalmen in besparingsmode was gegaan en daarom nog te vinden was op de middellijn, kon na een goede opening van Pipi doorlopen op de keeper. Waar hij twee weken geleden Robin nog had verteld altijd te stiften als je oog in oog komt met de keeper, moest hij dit nu zelf ook wel doen. De keeper stond in niemandsland, en de 3-2 was een feit. Met nog 7 minuten op de klok leek 1 punt ineens het minimale haalbare. Swalmen bleef beter voetballen, maar Helden bleef ze dwingen tot lange ballen en voorzetten. Het goede verdedigen resulteerde tot kramp bij Robin, wat natuurlijk te verklaren was door de afgelaste training van donderdag. Een middenvelder van Swalmen zag Robin aan voor een acteur, en wilde dit de scheids en Robin wel erg duidelijk maken. Na wat scrimmages voor het doel, Nico die aan Teun liet zien hoe je moet verdedigen, een penaltyclaim van Swalmen na een perfecte schouderduw van Eggy, een bal op de paal, de rebound op de paal, Teun die geen kramp kreeg en de slechtste corner ooit in de 95e minuut wist Helden toch 3 punten over de streep te trekken.

Hierna werd de middag volgemaakt in de Pool. De gokautomaat werd getest, de dobbelstenen gerold en het radje gedraaid. Volgende week mag Helden aantreden tegen Egchel 2, waarbij al enkele weken de nieuwste coronavariant rond gaat, de υποβιβασμός-variant. Deze zorgt ervoor dat je in het weekend ziek bent, maar doordeweeks wel ineens kunt voetballen. Dus hopelijk tot dan!