'Nieuwe ronde Nieuwe kansen...'

5988CK
HELDEN

Beste Lezers, Lezerinnen, Supporters van de JO19-1,

Na een korte pauze stond vanmiddag de start van een nieuwe competitie op het programma. Waar hebben we het dan over?  5 Clubs in een poule die een volle competitie met elkaar aangaan (dus uit en thuis spelen tegen elkaar). Eens kijken hoe dat onze jongens van de JO19-1 zal bevallen. In ieder geval een nieuwe ronde, dus ook nieuwe kansen, na een grillig najaar seizoen waarin we uiteindelijk nog afsloten met een 4e plaats door goede laatste overwinningen op Olympia (0-2) en Blerick, dat derde werd. Die laatste ploeg werd zelfs met 5-1 verslagen in de laatste wedstrijd. Kwam de vorm dan gewoon te laat? Heeft Ola de boel nu echt op de rit? We gaan het de komende weken ervaren.

Eerst vandaag maar eens beginnen met de altijd lastige pot tegen een tegenstander die we ieder jaar wel tegenkomen; SHH uit Herten. Die jongens zaten nog met een klein katertje van het missen van het kampioenschap. In hun laatste wedstrijd werd er in en tegen Hoensbroek verloren met 3-2, waardoor die laatsten promoveerden en dus niet SHH.

Dat voor wat betreft de voorbeschouwing, maar niet voordat ik nog kan melden dat Helden het vandaag moest doen zonder de geblesseerde Rick Vervoort en Nay Twa. Koen Janssen zat namens de JO19-2 op de bank.

SHH_thuis_1.jpg
In de eerste helft was SHH meer dreigend. Het leidde echter niet tot grote kansen.

In de eerst helft is het SHH dat het initiatief heeft en iets meer dreiging heeft in het spel. Dit wordt zo nu en dan ook ingeleid door eigen foutjes die we maken, waardoor het gevaarlijk kan worden voor de goal van Rayven, maar rond de 16 gaat nog veel mis bij de gasten, die ook hinder ondervinden van het lastig te bespelen veld, dat wat hobbelig is en erg droog. Maar daar hebben beide ploegen mee te dealen. Zo lijken Rens en Breuk in de eerste fase dus wat geïsoleerd te staan en kunnen ze dus ook niet echt gevaarlijk worden. En net als ik dit nu opschrijf komt daar die ene uitbraak. De bal wordt lang gespeeld en verlengd via de kruin van De Breuk, die inmiddels heeft uitgevonden dat het hoofd ook wel degelijk meedoet in het potje voetbal. De bal ploft voor de vrijstaande aanvoerder, Sef, alias d’n dokter. Deze kan voor eigen kansen gaan, maar hij is niet zelfzuchtig en speelt de bal af naar de geheel vrijstaande Rens en die weet dit buitenkansje natuurlijk te verzilveren. Het staat 1-0.

In de resterende minuten van de eerste helft blijven de kans verhoudingen gelijk; 0-0 .. Tijd om naar de thee te gaan.

Na de pauze wordt een furieus SHH verwacht, dat op zoek gaat naar de gelijkmaker, maar niets is minder waar. De 1-0 voorsprong heeft Helden vertrouwen gegeven en in de eerste 20 minuten zijn de rollen omgedraaid en zijn de blauwe gewoon beter in de duels, individuele acties, enzovoort. Maar één ding laten ze wel na: echt creëren van kansen is nog lastig. Het is wederom een bal in de diepte die weer met het hoofd (!) wordt verlengd door De Breuk. Ditmaal wordt Rens Janssen gelanceerd, die eerder vertrekt dan zijn directe man. Ondanks de vlaggende grensrechter laat de scheids doorspelen en Rens verzilvert wederom deze buitenkans in een doelpunt en verdubbelt zo de voorsprong voor Helden. 2-0. En niet veel later is daar de superkans op 3-0. Misschien had ie zelf moeten schieten Weslie, maar hij gunt de kans aan Koen Janssen, die overigens een puike invalbeurt had. Koen word echter dusdanig gehinderd dat de bal er naast gaat. Het is ook geen penalty, waaraan je even zou kunnen denken. De scheids is een prima leidsman vandaag en die zal het goed gezien hebben. Wel had ie een corner mogen geven, want dat was het op zijn minst. Goed, het zij hem vergeven; we staan met 2-0 voor, nog een minuut of 10 en dus lijken we op rozen te zitten… Maar rozen hebben doornen ….

Even is er dat ene moment van concentratieverlies en SHH is er door. Vanuit de positie waar ik stond was het niet goed te zien, maar het netje aan de overkant trilt, armen in groene mouwen gaan de lucht in.. en dan weet ik voldoende: er komen nog 5 bange minuten aan, volgens de coach van Herten zijn het er minimaal 10... maar dat lijkt me toch te gortig.

SHH doet er nu alles aan om de gelijkmaker te forceren. Ze werken er hard voor, maar tot echte kansen leidt het niet meer. Ballen worden veelal blind naar voren geschoten in de hoop dat ie goed valt. Er is nog een vrije trap die tot gevaar kan leiden. Er is iets van een scrimmage in het doelgebied van Rayven, maar ook die bal wordt geneutraliseerd. En dan blaast de man in het zwart op zijn fluitje en kunnen de blauwe mouwen de lucht in. De eerste overwinning is daar en dat is de 3e achtereenvolgende winst. Nu is het zaak om deze lijn zo door te zetten, te beginnen volgende week wanneer ODA uit Weert onze gastheer zal zijn. Veel succes mannen.

Uw Razende Reporter.