8 minuten warming-up, 1 goeie bal en 3 punten

Sportparklaan 4
6071RA
SWALMEN

Deze zondagochtend begon met klussen, voetbal terugkijken en nog een keer omdraaien, aangezien H5 pas net voor het middaguur hoefde te verzamelen bij de Pool. Met een omweg via Kessel, en voor sommige Boekoel, kwam H5 uiteindelijk aan in Swalmen. Met nog maar een kleine 20 minuten tot aanvang van de wedstrijd hadden we ons misschien een beetje verkeken op de reistijd. Ergens wel te begrijpen, de normale mens gaat alleen maar deze kant op om te voetballen, karten, of bij schoonfamilie langs te gaan. Terugblik op de thuiswedstrijd leert dat H5 toen 3 punten wist te stelen, dus we waren al bang voor een gemotiveerd selectie team, wat het spelletje iets serieuzer zou nemen als ons.

De 8 minuten durende warming-up, onder de sfeermuziek van Swalmen, vlogen voorbij. Vandaag kregen we weer eens hulp van Jesse, en Glenn kwam ook weer een wedstrijdje mee voetballen. Was meteen te zien waar hij de afgelopen tijd mee bezig was geweest op de zondagmorgen, want wat een transformatie! Scheidsrechter tikt nog ff een Red Bull achter over, en de wedstrijd kan beginnen. Yassin kwam net na de aftrap nog aangelopen, had gisteravond 2 barkie verloren tijdens een bokswedstrijd, en moest zich hier nog even mentaal overheen zetten.

Swalmen lijkt niet echt gebrand bij het begin van de wedstrijd, linksback speelt de bal tegen eigen standbeen aan, en maakt er een inworp van, en verder gaat vrij weinig goed bij dit tweede elftal. H5 scoort een ruim voldoende/goed op inzet, en dan volgen de kansjes vanzelf. Na 5 minuten is het Andy die de kans krijgt zijn doelpuntenproductie uit de vriezer te halen, maar de paal zorgt er helaas voor dat deze op 0 blijft staan. Swalmen komt verder niet echt aan opbouwen toe, breedtepasses van de laatste man gaan over de zijlijn, en de linksvoor laat zich maar inzakken naar de laatste linie om te laten zien hoe opbouwen werkt. Conclusie: nog steeds drama.

H5 blijft zelf lekker de ruimtes dichtlopen, en komt er zelf vaak genoeg uit. Boks krijgt na 10 minuten dan ook een kans de score te openen, maar raakt het luchtledige. Uit een corner volgt uiteindelijk de 1e goal, de bal valt net op randje 16, en Munzir krijgt duidelijke instructies tot schieten. Keeper had al een wedstrijd gespeeld vandaag, dus polsjes waren een beetje slap, en is niet in staat deze bal uit zijn goal te duwen. Iets later komt deze zelfde keeper ver uit, en werkt de bal niet echt goed weg. Boks ontvangt de bal en ziet zijn kans schoon, de bal gaat over de lijn, maar helaas niet de doel of achterlijn, maar de zijlijn. Jammer van het polletje.

De 2-0 laat niet lang op zich wachten, na wederom een corner blijft de bal hangen, en schiet Jules de bal in het netje. Ik hoor u denken, heeft H5 op corners getraind, maar H5 heeft helemaal geen tijd om te trainen tussen alle crisisvergaderingen door. Dus nee, het is het pure voetballend gogme van H5 in de combinatie met een 2e elftal wat de ballen niet over 10 meter rond gespeelt krijgt. Hierna geeft de scheidsrechter nog buitenspel aan Helden, nadat de balaanname van de Swalmse spits in de voeten van Tijl belandt. Nominatie op de Fairplay prijs voor de keeper die de bal terug schiet richting Fish. Tijl stuurt verder nog zijn directe tegenstander met voetbalpensioen, want na zo’n duchtige panna tegen kun je maar beter je conclusies trekken. Richting het einde van de 1e helft wordt Swalmen gevaarlijker via lange ballen naar hun nummer 5, maar zonder een schot op ons doel zoeken we het kleedlokaal op.

Hier blijkt dat Gé voor de verandering eens de nul heeft gehouden tot aan de rust, en wordt onze pupil van de week daarom ook een kindercola en Mars belooft als hij dit de rest van de wedstrijd vol houdt. Verder moeten we iets scherper in de counters zijn, richting beide kanten, en de andere open deuren bespaar ik u. Behalve dat Sjers nog nooit in Swalmen heeft verloren, een feit wat net zo betrouwbaar is als de horoscoop in de Libelle. Boks en Jules worden nog gewisseld voor Yassin en Glenn, en de 2e helft kan beginnen.

In het begin van de 2e helft gebeurt er vrij weinig, pas wanneer Robin niet uit komt met zijn passen en struikelt over zijn tegenstander wordt het spannend. Een vrije trap net voor de achterlijn wordt voor gegeven, en terwijl Gé nog staat te dromen over zijn kindercola, en deels wordt gehinderd door de spits, vliegt de bal er in de verre hoek in. Na balverlies op het middenveld is er dan ook direct de kans op de gelijkmaker, maar onze oldtimer wint deze 1-op-1 strijd. Andy krijgt nog een kans om toch zijn doelpuntenproductie uit de vriezer te halen, maar ook hier brengt de keeper goed redding. H5 begint de stroeketechniek toe te passen, en zo raken de ballen van Swalmen op. H5 heeft zelf alleen maar wat ballonnen meegenomen, blijkbaar is de druk op de TC zo hoog dat er weinig overblijft voor de ballen. Gelukkig voor Swalmen mogen wij een bal van de hun eerste elftal lenen, nog nooit zo dicht tegen prestatief voetbal aangezeten. Uiteindelijk wordt Swalmen niet meer gevaarlijk, en waar hij eerst nog mist met links weet nieuwe topspeler Glenn de bal na een voorzet van Tijl nog binnen te koppen.

Deze lunchwedstrijd is hierna snel afgelopen, en in het kleedlokaal wordt na een DJ contest al gespeculeerd over hoeveel wedstrijd we nog nodig hebben voor we ons veilig spelen. Al hangt het zwaard van Damokriegedespeulersneetbeejein boven ons hoofd. Dus wie weet, het zou de competitie in de onderste regionen dan wel weer spannender maken. Maar laten we hopen dat we volgende week gewoon een wedstrijd spelen, de wedstrijd waar elk lid van het Heldens scheidsrechtersgilde naar uitkijkt: thuis tegen VOS.