Jongens JO17-1 strijdend ten onder tegen effectief SHH.

vv Helden JO17-1

SHH JO17-1

5 september 2020 14:30

Beste lezers, lezerinnen en supporters van de JO17-1,

Terwijl Corona nog altijd rond dwaalt over ons land is de voetbalcompetitie toch voorzichtig aan begonnen. Ook voor onze heren van de JO17-1 uiteraard. Daar waar mogelijk zal ook de Razende weer eens verslag doen van hetgeen de heren op de mat klaarspelen. Dat zal echter niet iedere wedstrijd zijn daar ik ook andere verplichtingen heb dit seizoen.

Maar goed, een nieuw seizoen en wat valt ons op?  De dame die zo lang onderdeel was van dit team (4 jaar lang) heeft gekozen voor een vervolg in Amsterdam, daar waar zij ook een nieuwe studie is gestart. Levi zal bij de club Wartburgia bij de Dames 2 gaan voetballen in de 1e klasse. Leef, bedankt voor je jarenlange inzet en natuurlijk veel succes en plezier gewenst daar in het Westen des lands. We hopen nog van je te horen in de toekomst.

En verder de bekende gezichten in het (voor de meesten) 2e jaar in de U 17 competitie.

De oefencampagne was nuttig geweest aldus trainer Sam Peeters, weliswaar 2x verloren, maar voor trainer Sam bracht het menig aanknopingspunt. Vorige week stond het eerst bekerduel op het program, uit tegen het altijd lastige Blerick. Ondanks het feit dat het team nog altijd niet compleet is door vervelende blessures bij onder ander Jan, Bas en Keano wist het team knap een overwinning binnen te slepen. Met 1-2 werd Blerick aan de kant geschoven.

Vandaag kwam SHH uit Herten op bezoek op Sportpark Kerkeböske. Een oude bekende voor velen. Ieder jaar wel weer tegenstander. De laatste jaren speelt SHH echter wel een trede hoger, namelijk in de 4e divisie. Helden begint de wedstrijd brutaal en heeft licht het overwicht en verreweg het meeste balbezit. Echte kansen levert het nog niet op. Het is SHH dat Helden rustig laat voetballen, maar dat zit te wachten op een slordigheid, of balverlies van onze Blauwe. Dat gebeurt natuurlijk af en toe en dan zijn de groen/witte zebra’s gevaarlijk. Maar onze achterhoede staat goed op haar post en SHH komt niet in de buurt van Kas. Dan in de 12e minuut krijgt SHH een vrije trap op zo’n 20 meter van de goal. De aanvoerder heeft een prachtige trap en de bal krult ie zo in de linkerbovenhoek, onhoudbaar voor Kas. En zo staat het 0-1.

De wedstijd houdt zijn zelfde verloop. Het is Helden dat in balbezit is, maar niet of nauwelijks gevaarlijk wordt. SHH lijkt het wel best te vinden. Eigenlijk zouden we met een gelijke tussenstand moeten gaan rusten, want Helden krijgt nog 2 grote kansen. Weslie schiet een bal uit de rebound strak net een meter over. En Jort weet een pass van de Breuk prachtig mee te nemen en schiet eigenlijk net iets teveel richting keeper, die (met meer geluk dan wijsheid) de bal over de lat slaat.

Maar in plaats van een gelijke ruststand weet SHH er (sluw en effectief als ze zijn) nog eentje in te prikken op slag van rust. En dus gaan we met een 0-2 naar de thee en dat klinkt toch ff anders als een 1-1…   Een tweede tegenslag is het uitvallen van Jesse, weer een blessure erbij… maar hopen dat het meevalt.

In de 2e helft probeert Helden de draad weer op te pakken, ondanks de tegenslag van het 2e tegendoelpunt zo kort voor het rustsignaal. Met passie en inzet gaan de jongens de strijd aan en dat verdient sowieso een dik compliment voor alle spelers. Dan slaat het blessure noodlot wederom toe. Het is Lars die op de grond zit en aangeeft dat hij niet meer verder kan. Maar zie ik dat nou goed? Ondanks het feit dat er wisselspelers op de bank zitten, komt er niemand voor Lars terug in?  En dus moet Helden door spelerstekort met 10 man verder.  En dat tegen een SHH dat weinig weggeeft.

SHH_1.jpg

Niels Absil met de inworp. Helden op zoek naar de aansluitingstreffer.

Helden blijft vechten als leeuwen. SHH vindt het wel best en speelt slordig. Ik vraag me zelfs af of ze in de gaten hebben dat ze in overtal zijn. Dan lijkt het noodlot weer toe te slaan.. Toeval? Of…   Dit keer is de Breuk die hulpeloos achterblijft in het strafschopgebied. De keeper van de tegenstander staat er een beetje bij te kijken, terwijl het gekerm van de grond afkomt……  aha moet ie gedacht hebben dat is vast kramp. En op aanwijzen van De Breuk pakt ie zijn been om hem te rekken. Het is duidelijk dat ook De Breuk de strijd moet staken en zo blijven er nog 9 spelers in een blauw shirt over. Een kleine ramp lijkt zich te voltrekken.

Maar Helden recht andermaal haar rug en met 9 man weten ze een toch nog enige druk uit te oefenen. Het resulteert in een vrije trap. Deze wordt niet helemaal goed verwerkt door de keeper en Jort is er als de kippen bij om de rebound in de goal te koppen. De aansluitingstreffer is daar. Wordt het dan toch nog spannend? Dan lijkt SHH wakker te worden en krijgt een aantal grote kansen, maar de bal gaat er niet in en dus blijft het spannend.

Inmiddels is De Breuk ook het veld maar weer ingelopen, om nog enigszins gevaar te stichten voor zover mogelijk. De grootste kans op 2-2 krijgt Jort maar oog in oog met de keeper, wint die laatste. Ook De Breuk krijgt nog een halve kans, maar het rolletje smoort en rolt net langs de verkeerde kant van de paal.

Het is SHH dat met een slotakkoord toch nog de 3e erin schiet en de eindstand daarmee naar 1-3 brengt. Al met al een enerverend potje waarin Helden met goed voetbal probeerde kansen te creeren. Deze ook wel kreeg, maar in haar afwerking niet het geluk of effect had wat SHH vandaag wel had.

Jammer natuurlijk het aantal spelers dat niet fit is. Hopelijk lukt het Sam om voor volgende week een meer fittere selectie op de been te brengen.

De RAZENDE