Susteren tikt Helden zoek maar Helden wint!

Sportclub Susteren 2 (zon)

1e klasse A

4 oktober 2020 13:30

Het is bijna middag als we vertrekken naar het ongeslagen Susteren, vanwege de coronaregels wordt de wedstrijd pas om 13:30u gespeeld. Het blessureleed houdt maar niet op, deze week zijn hier Dollo (mysterieuze wijze op het werk), Pedro (te veel gelachen afgelopen zondag waardoor zijn buikspier is gaan hangen) en Voorter (pijnlijke voet) bij gekomen. Als vervangers worden Geile Jan, Stanislaw en Maarten van stal gehaald. Zodoende reizen we met een groot aantal auto’s af naar Susteren en is de ziekenboeg meer dan een half elftal. Dit zorgt ook voor een geïmproviseerde opstelling, Mo en Moebel nemen plaats op het middenveld waardoor we in principe met 5 aanvallers starten.

Vanaf het fluitsignaal is duidelijk dat we tegen een erg goed voetballende ploeg spelen. Voetballende verdedigers, een beweeglijk middenveld, snelle buitenspelers en een balvaste spits zijn de ingrediënten van de thuisploeg. De wedstrijd speelt zich af op de helft van Helden en het is alleen maar achter de bal en groen-witte spelers aanrennen. Toch is de eerste de beste counter raak voor de blauwhemden. Vanuit het middenveld wordt Verstegen de diepte in gespeeld, zijn voorzet bereikt Milkboor in de 16-meter. Deze speelt zijn directe verdediger uit en schiet de bal met links binnenkant paal de goal in, 0-1! Twee minuten later staat de gelijkmaker bijna op het scorebord, uit een corner volgt een scrimmage en Tegel kan de bal ter nauwer nood van de lijn afhalen. De daarop volgende corner wordt tegen het houtwerk aan gekopt. De Witte – die ook in de ziekboeg zit – maakt de aantekeningen voor het verslag tijdens de wedstrijd. Als we alle kansen moeten benoemen die worden genoteerd door de thuisploeg zal mijn werkgever niet blij zijn. Het is duidelijk dat het wachten is op de gelijkmaker, helaas zijn we hier zelf debet aan in de 26ste minuut. Vanuit de achterhoede wordt Tegel ingespeeld, zijn foutieve aanname wordt opgepikt door een Susteren speler en deze schiet hem vanaf 20 meter in de korte hoek. Vijf minuten later een mooie combinatie van Susteren door het centrum, met een ultieme sliding kan Jesper de vrije schietkans blokken. In de 39ste minuut toch weer eens een counter vanuit Helden, Milkboor en Verstegen komen eruit. Laatstgenoemde krijgt de bal en schiet ook binnen, echter wordt deze (volgens mij terecht) afgekeurd wegens buitenspel. Twee minuten later komt de thuisploeg dan eindelijk toch op voorsprong, via de rechterflank wordt doorgekomen en de voorzet wordt door de middenvelder van Susteren keurig in de korte hoek geplaatst.

In de rust volgen enkele tactische omzettingen. Linksback Jacky Chan wordt vervangen door Lucky Luke (maakt zijn eerste minuten in Helden II dit seizoen) en de enigszins duizelige Milkboor wordt vervangen door A-junior Maarten. Moebel schuift door naar de spits en Maarten komt er op het middenveld bij. Deze omzettingen hebben in de tweede helft effect. Waar we in de eerste helft echt van het kastje naar de muur werden getikt, is het Helden dat het meest gevaarlijk is in de tweede helft. In de 52ste minuut vindt Geile Jan met een mooie steekpass Moebel, zijn inzet is net te zacht en wordt door de keeper gepareerd. Daarna volgen tien slordige minuten waar Knip ons op de been houdt, de 3 kansen voor de thuisploeg worden door Knip uit het doel geranseld. In de 72ste minuut nog een levensgrote kans voor Helden, een goed aangesneden vrije trap door Mo kan door Ola bij de tweede paal binnen worden gelopen maar zijn ‘touch’ gaat helaas over het doel. In het laatste half uur van de wedstrijd ontstaat er veel ruimte op het veld en hier gaat Stanislaw optimaal gebruik van maken. Tot dan toe redelijk onopvallend acterend drukt hij met name in het laatste kwartier zijn stempel op de wedstrijd. In de 77de minuut slalomt hij langs enkele verdedigers en stuurt Mo de diepte in. Aan de zijkant van het strafschopgebied verrast hij de keeper door met links in één keer op goal te strepen, deze poging vliegt mooi in de korte hoek binnen. Enkele minuten later redt Knip maar weer eens goed op een vrije trap van Susteren. In de 85ste minuut is het weer Stanislaw die langs enkele verdedigers rent, hij behoudt goed het overzicht en stuurt Verstegen diep. Hij kapt zijn verdediger uit in het 1 tegen 1 duel en schiet met links in de korte hoek raak, 2-3! De laatste minuten van de wedstrijd is het tegenhouden en worden alle ballen weggekopt (zelfs door Mo) uit de eigen 16-meter. Hetgeen we wel nog moeten vermelden in het verslag is de 90ste minuut, met weer een counter komt Helden eruit. Bij lange na geen buitenspel wordt door de grensrechter van Susteren afgevlagd. Onze bank reageert hier explosief op en de dwaze grensrechter gaat deze reactie imiteren. Manman, ga toch in het circus werken idioot!

Met name op basis van de eerste helft wordt de overwinning hier gestolen door Helden. Toch knap dat het geloof in een goed resultaat is gebleven en dat het ook nog uitkomt. De complimenten vandaag gaan naar trainer Schijfje, door zijn omzettingen in de rust werd er grip gekregen op het tikkie-takkie spel van Susteren. Volgende week staat de thuiswedstrijd tegen Bekkerveld op het programma.