Het einde van een tijdperk

5 maart 2024 20:15

Afgelopen week ging in Egchel en Kepèl de kogel door de kerk. vanaf komend seizoen is de fusie een feit en hiermee komt er een einde aan de roemruchte derby's die ons clubje tegen beide verenigingen uitvocht.

Het zal wennen worden om niet meer te spelen tegen 'de greune' of 'die oranjese'. het zal voortaan de derby Helden - PEC'20 zijn, op dit moment bekt dat toch nog niet lekker.

We kijken een beetje terug. De eerste keer tegen Kepèl wat we op papier kunnen terugvinden is op 2 december 1945, onze A1 won toen uit met 2-0 van Kepèl A1 en werd dat seizoen ook nog kampioen. De eerste maal dat Dörp 1 tegen Kepèl 1 speelde was op 23 september 1951, het werd onder het toeziend oog van vele toeschouwers 3-3.
Ziehier het verslag (verslag Panningen), beetje moeilijk leesbaar maar het is niet anders:

hk1.png
hk2.png

Vele derby's zijn er op alle niveau's van jong tot oud gespeeld en in totaal zijn dit zo'n 2300 wedstrijden

Egchel werd pas in 1958 opgericht en vele Egchelsen speelden daarvoor in Dörp, in het begin was er dus zeker sprake van rivaliteit. De eerste maal dat de beide verenigingen tegen elkaar uitkwamen was op 28 september 1958, Dörp 3 won toen met 6-2 tegen Egchel 2. De beide standaardteams kwamen voor het eerst tegen elkaar uit op 22 november 1964, Egchel wist deze pot thuis met 2-0 te winnen.
Het verslag van deze wedstrijd (verslag Egchel):

eh1.png
eh2.png

Vele derby's zijn er op alle niveau's van jong tot oud gespeeld en in totaal zijn dit zo'n 1000 wedstrijden

Vanaf komend seizoen blijft alleen de herinnering ......