Helden door in beker; -bijzonder duel tussen twee jeugdspelers-

BEVO 1 (zon)

Mannen KNVB beker Amateurs poulefase Groep 2 05

19 september 2021 14:30

B. Versteegh

Sportpark Beringe Buiten
Past. Geurtsstraat 3
5986NN
BERINGE

Helden heeft met de winst in de laatste poulewedstijd tegen BEVO de winst in de poule veilig gesteld en daarmee een ticket naar de volgende ronde. Helemaal vlekkeloos verliep die route niet. Met name Roggel 1 vorige week zaterdag, was een lastige tegenstander. In eigen huis speelden de Heldenaren ternauwernood gelijk. Dat gelijk spel bleek genoeg voor de winst in de poule op doelsaldo na de 7-0 uitwinst bij Rios (een week eerder) en dus de 2-5 winst op BEVO afgelopen zaterdag.

Die laatste wedstrijd was een hele bijzondere voor 2 spelers. Guus Dielissen en Bas van de Beuken. Zij verkasten in 2015 van Bevo naar Helden om daar jarenlang in het talententeams te voetballen op divisie of hoofdklasse niveau. Dit jaar zou voor hen het laatste jaar in de U19 bij vv Helden. Maar Guus besloot dat het mooi was geweest en hij koos voor het begin van dit seizoen weer voor het Rood van Beringe. Bas besloot bij de ‘Blauwen’ te blijven en speelt dit jaar zijn laatste jaar bij de jeugd van Helden. Vandaag mocht hij (met nog andere jeugdspelers) aantreden in het vaandelteam van Helden.

En zo was het moment daar dat de jongens die jarenlang elkaars teamgenoten waren, vandaag tegenover elkaar in de Arena van Beringe stonden. En beiden drukten hun (positieve) stempel op de wedstrijd en scoorden hun doelpunten. Bas zelfs 2 voor Helden. Guus maakte er één van de twee voor Beringe.

De wedstrijd zelf werd dus nooit echt spannend, vooral ook om dat de thuisploeg bij een 0-2 achterstand in de eerste helft vergat de aansluitingstreffer te maken. Het was namelijk Edwin Heuvelmans die met een werkelijk schitterend doelpunt de Heldenaren op voorsprong had gebracht. Freek breidde deze voorsprong verder uit met een tweede doelpunt. Door de gemiste kansen van de thuisploeg was de 0-2 ook de ruststand.

In de 2e helft voetbalde Helden zich naar een 0-4 voorsprong. En hier speelde Bas van den Beuken een hoofdrol. Beide doelpunten kwamen op zijn naam te staan, toch een bijzonder moment voor hem. Na de doelpunten van Bas, kon Guus (nu dus spelend in het rood) niet achterblijven. Hij scoorde de eerste treffer voor BEVO en wat voor een. Die had bijna voor 2 geteld mogen worden, zo mooi als die was. Maar het maken van mooie doelpunten had ie natuurlijk de afgelopen jaren in Dörp geleerd….

Niet lang daarna werd de marge weer 4, want het is Rens Janssen (ook jeugdspeler van de U19) die de 1-5 aantekende, nadat hij al eerder de paal had geraakt. De 2e goal voor de thuisploeg was voor de statistieken.

Al met al een vermakelijke wedstrijd voor het publiek dat in grote getale op de derby was afgekomen, met uiteindelijk een terechte winnaar. Leuk om te vermelden is dat de nieuwe trainer van Helden, Rob Geenen, ook nog speeltijd gaf aan jeugdspelers Rick Vervoort en Sef Arts, zodat ook zij vast kunnen wennen aan wat hen mogelijk de komende seizoenen te wachten staat.

Volgende week start de competitie voor Helden. En de heren kunnen hun borst gelijk nat maken: Het is Sparta Sevenum dat gastheer is in het duel aanstaande zondag 26 september.