V.O.S. Venlo, det is pas cultuur

vvVOS 1 (zon)

... (kopbal)
Tijl Janssen (schot)
Assist: Yassin Tama
Tijl Janssen (schot)
Assist: Sam Beckers
... (kopbal)

16 oktober 2022 12:00

Sportpark Merelweg
Merelweg 5
5915BT
VENLO

Zondagmorgen 11 uur, waar ik 7 uur eerder de Pool mee sloot, mag ik hem nu weer openen. Bijna een volledig H5 vandaag, alleen Maen die de sprong over de rivieren niet heeft gewaagd dit weekend. H2 had geen wedstrijd deze zondag, en dus mochten Hicham en Koen ons uithelpen. Aangekomen in Venlo werden we al direct geconfronteerd met de portie cultuur die rond deze cultclub hangt. Prachtig om te zien, zelfs VVV heeft ervoor gekozen om op dit prachtige complex de jeugdwedstrijden af te werken, de magie van de Koel is er niks bij.

Tijdens het ophalen van de sleutels zitten verschillende spelers van VOS al aan hun eerste gerstenat, het is immers al half 12 geweest, dus moet kunnen. Tijdens de warming-up wordt er nog een bal in de boom geschoten, en mag H5 beginnen aan de wedstrijd op kunstgras. VOS heeft het initiatief in het begin, en H5 heeft de Ghielen tactiek weer uit de hoge hoed getoverd. Eerste kans is voor VOS na 5 minuten, een corner word goed ingekopt, maar ons eigen stukje unieke H5-cultuur genaamd Gé houdt de bal goed uit het doel. VOS blijft door voetballen, en probeert vanuit achteruit erdoor te komen met lange ballen. Ons eigen middenveld staat goed, maar aan kansen komen we niet toe, want de vlagger van VOS is wel erg trigger-happy. Deze man heeft vroeger waarschijnlijk op het Venlose zweefvliegveld gestaan, of leek hij toch meer op Kees uit Probleemwijken, de bank kwam er niet over uit.

Uiteindelijk weet VOS dan toch te scoren uit een diepe bal, Gé net te laat, en het staat 1-0. H5 is wat zoekend in deze fase van de wedstrijd, en Glenn zorgt er nog even voor dat hij onderaan het lijstje van “Indraaiende vrijetrappennemer” komt te staan. Dan maakt de beste voetballer van VOS na zijn assist ook nog een goal. Deze man heeft naast voetballend vermogen ook oog voor cultuur en spreuken, getuigen het nummer 69 op zijn rug, en de woorden “Veni, Vidi, Vici”in de nek. Bij het schot glijdt hij overigens uit, maar de bal gaat er toch in.

Doet H5 dan wel mee aan de wedstrijd, jazeker, kleine kansjes zijn er, en in een tijdsbestek van 5 minuten maken we de Anschlußtor en ook de gelijkmaker. Twee keer is het Tijl, die de buitenspelval omzeilt, en eerst wordt weggestuurd door Yassin. De keeper, met een bekend gezicht voor sommige, maar waarvan toch, probeert nog even te oefenen op het maken van vliegende tackles met 2 benen. Maar Tijl had afgelopen donderdag voor het eerst in 2 jaar weer getraind, en was tijdens het partijtje extra tegenover Eggy gaan staan, om alvast gewend te raken aan de lompigheid van de 5e klasse. Tijl tikt de bal onder de keeper door, en schiet net hard genoeg dat het 2-1 staat. De 2-2 is na een steekbal van Sam, keeper, met bekend gezicht, denkt nu wel na bij het uitkomen, maar nog steeds weet Tijl hem te passeren. Bijna rust, nog even vasthouden, waren het niet dat er een bal vanuit rechts goed wordt ingedraaid en binnen gekopt kan worden. Hierna wilde Popeye uit VOS nog wat cultuurles aan Andy geven, en gaf hem een lowfive op de onderarm, de handshake opnieuw uitgevonden, prachtig.

In de rust wordt er wat gewisseld, thee gedronken uit plastic bekers, cultuur mensen, en dat we op jacht moeten gaan naar de gelijkmaker, aangezien bij de 2-2 al opviel dat VOS dan het koppie verloor. Dus maar snel de gelijkmaker maken, dit gebeurde ook bijna vanaf de aftrap. Lange bal komt tegen de rug van een middenvelder, à la Eric Garcia tijdens de Clásico. Jules stond pas net een minuut in het veld en krijgt de bal in de 16. Hij kon bijna weer terug naar het bankje aangezien de bal kansloos over werd geschoten. In het verdere verloop van de tweede helft speelt H5 energieker als VOS, en jaagt ze goed af, maar kansen komen er niet echt. Yassin neemt nog twee corners, en Gé verstapt zich op een polletje, wat ook weer knap is op kunstgras.

Even later scoort VOS de 4-2, nadat de opbouw vanuit achteruit fout gaat. Kan gebeuren, gewoon doorgaan, hebben het betere van het spel, dat soort open deuren worden er ingetrapt, maar binnen 1 minuut na de aftrap gaat het in de opbouw weer fout en staat het 5-2. Zonde van de open deuren, maar toch blijft H5 aardig voetballen tot aan de 16 van VOS. De spelers van VOS merken ondertussen dat hun voetballend en culture niveau is gezakt, en gooien er nog wat kelderklasse waardige tackles uit, die heel normaal zijn bij een 5-2 voorsprong. Keeper van VOS wordt nog getest bij een  schot van Hicham, en in de laatste minuut gaat de schiettent nog even open, wanneer Munzir op de paal schiet, Yassin de rebound tegen een verdediger op de doellijn schiet, en Boks deze rebound dan maar over schiet.

Uiteindelijk fluit de goed leidende scheidsrechter (oprecht, niet sarcastisch) de wedstrijd af. In het kleedlokaal wordt nog wat gemopperd, en alle lieveheersbeestjes herdacht die vandaag zijn overleden. Bij het inleveren van de sleutel blijkt dat creativiteit en cultuur hand in hand gaan, want als oplossing van de stijgende energieprijzen was VOS maar gaan stoken op de Cannabis Sativa Hollandica. Verder viel bij Jules nog het kwartje, en kwam hij tot de ontdekking dat de keeper van VOS had meegedaan aan Hunted, Reality TV is nog nooit zo realistisch geweest. Volgende week hoeft H5 niet te voetballen, en gaan sommige verder met cultuur proeven in Gent, Lissabon, Beringe, Panningen, Zeist, Helden of Maasbree. Over Maasbree gesproken, daar moeten we de volgende wedstrijd dan weer tegen voetballen op 30 oktober, thuis om 11:00. Tot dan!

- Uw Rossige Reporter

PS Disclaimer: Bovenstaande is satire, hieraan kan geen recht tot personen thuis opzoeken ontleend worden. Verder is de wedstrijd mij alleszins meegevallen, en floot de scheidsrechter oprecht goed, dus bij deze een compliment aan VOS.