"HERBSTMEISTER"

Hoofdklasse J

8 december 2018 13:30

Beste lezers, lezerinnen en supporters van de JO15-1G,

Ik ben fan van de Duitse taal. Waarom denkt u? Zij hebben van die prachtige woorden, waar dan in het Nederlands gewoon geen goede vertaling voor is. Wat dacht uw van de woorden fingerspitzengefühl, feierabend of schwalbe. Allen woorden die we in de Nederlandse taal praktisch overgenomen hebben. Omdat ze zo mooi zijn.

Voor de dame, heren voetballers en trainers van de JO15-1G mogen we ook zo’n woord gebruiken de komende 2 maanden. Want zij mogen zich na de zwaar bevochten wedstrijd tegen het Jekerdal uit Maastricht officieel ‘Herbstmeister’ noemen. Een leuke, maar natuurlijk niet officiële titel. Oké, even van genieten, maar nu is het taak om straks in mei ook nog op dat plekje te staan en het liever niet op de laatste wedstrijd te laten aankomen. Maar goed dat is nog ver weg. Vraag is natuurlijk voor u als lezer, lezerin, hoe de wedstrijd -wederom in het zuiden des lands- verliep. Nou ik kan u verklappen: Stormachtig. Letterlijk en figuurlijk.

Jekerdal, dat de laatste paar weken wat stroever draait en de koppositie inmiddels ruimschoots heeft moeten afstaan en nu ook plaatsen 2 en 3 ziet weglopen, had voorafgaand aan de wedstrijd natuurlijk goed geïnformeerd bij de eerdere tegenstanders van Dörp, de manier van spelen, de doelpuntenmakers etc. Kortom zij waren goed voorbereid op de komst van de blauwen, die hun laatste uitwedstrijd dus pijnlijk met 1-0 verloren hadden in Geleen.

In de eerste helft ontvouwt zich al meteen een mooi voetbalgevecht (dan nog in de sportieve zin van het woord), wat kansjes oplevert aan beide zijden. De behendige spits van Jekerdal maakte het Janssen en Janssen met vlagen erg lastig, maar de 0 bleef op het scorebord die eerst helft. Maar niet aan de kant van Helden. Een afgeslagen bal, na een schot van Weslie wordt door doelpunt gepromoveerd door Janneman, die er als de kippen bij is. Hij heeft twee keer nodig, maar dan zit de bal er toch echt in. Noem het een het onvervalste ‘frot’goal.  Geen Duits, maar wel een mooi woord ook.

In de tweede helft is het Jekerdal dat risico’s moet nemen en achterin ruimte weg moet geven. Helden speelt daar handig op in en in een razendsnelle tegenaanval valt de ‘geruststellende’ 0-2. Het is Helden dat vervolgens verzuimt om de genadeklap uit te delen, door kansen niet te verzilveren. En is het toch de thuisploeg die de ‘anschlusstreffer ‘ ( ja, ook mooi) weet te maken. Lars weet de bal in eerste instantie nog met een mooie redding tegen te houden, maar de rebound is voor de thuisploeg. Het staat 1-2 met nog een klein kwartier op de klok.

En dat geeft de burger moed, moet ook de thuisploeg gedacht hebben. Met de wind mee werden de ballen hoog de 16 in gepompt, wat het nodige gevaar en vallende spelers opleverde. Meerdere keren smeekt de thuisploeg om een penalty, die ze niet krijgen. En dat vindt de spits van de thuisploeg zo jammer dat hij toch maar even verhaal gaat halen bij de leidsman. Alleen is zijn woordkeus blijkbaar wat minder gepolijst, waarop de leidsman hem een waarschuwing geeft in de vorm van een gele kaart. Als dezelfde speler dan nog niet ophoudt en ook zijn woordkeus niet aanpast, rest er nog maar één besluit: Die mag wat eerder gaan douchen, iets dat je toch zelden ziet in deze leeftijdsklasse.

Helden kan maar kort profiteren van de overtalsituatie. Hoe zal ik het netjes omschrijven. Het is Me(es)i die de bal heeft en al lang weer wegspeelt, waarna er sprake is van een aanraking met zijn tegenstander. Het ontgaat de scheidsrechter, terwijl voor de rest iedere supporter het duidelijk heeft kunnen waarnemen. Me(es)i kan niet meer verder. En wisselen kan Helden niet meer. Dit zint ook Alex allerminst en de anders zo rustige trainer laat dit toch weten richting de scheidsrechter, die hem prompt ook verzoekt het veld te verlaten. En zo eindigt het mooie en sportieve voetbalgevecht in een -laten we zeggen- minder netjes voetbalgevecht.

De trainer van Jekerdal had hier eigenhandig nog verandering in kunnen brengen, door ‘de dader’ onmiddellijk te wisselen en hem en iedereen aanwezig langs de lijn daarmee duidelijk te maken dat dit gedrag niet thuis hoort op het veld en dat ze dit bij Jekerdal ook afkeuren. Deze kans liet hij jammerlijk liggen. Zo’n mooie kans als deze kregen de 10 overgebleven voetballers van Jekerdal trouwens ook niet meer in de laatste minuten van de wedstrijd en dus bleef de stand na 70 minuten staan op een 1-2.

En zo mogen we dus zeggen dat het Helden gelukt is om zichzelf tot ‘herbstmeister’ te kronen met de kleinst mogelijke voorsprong van 1 punt.

Zaterdag nog een leuke thuiswedstrijd tegen het in de 3e divisie uitkomende SC Irene, waar we niet kansloos tegen zijn. Veel Succes.

Uw Razende…….