Kuppe of Bukke ?

DES Swalmen 2 (zon)

3e klasse E

7 oktober 2018 12:30

Vol vertrouwen werd Mooder Maas overgestoken richting ‘Zwaame’. Nadat ook Kakie was gearriveerd (die had een omweg genomen) begon trainer Tiesse de wedstrijdbespreking. Opletten voor onderschatting, voetballen zoals tegen MMC, tweede bal, fel erop.. Allemaal zaken waar we dertig minuten later op het veld niks van terug hebben gezien. Helden begon slapjes, zakte lekker achteruit en dacht dit potje wel even te winnen.  Het was Seagal die de keeper ver naast de goal zag staan en met een bekeken afstandlobje van 30 meter net de bal over het doel heen lepelde. Jammer, maar aan de andere kant dan hadden we dit de komende 5 weken moeten aanhoren.. De lob van Piëters is ook nog niet vergeten. Je hebt van die ploegen die zoveel mogelijk balbezit willen hebben, Helden 3 hoort daar niet bij maar toch hadden we 75% balbezit de 1e helft. Zoals een wijze voetballer ooit zei “als je de bal heb kunnen de anderen niet scoren”, Swalmen dacht daar anders over, je kunt ook uit dode spelsituaties scoren. Uit een corner kon lekker kogelvrij ingekopt worden.

Helden kon er niks tegenover stellen. Omdat de tegenstander in 4-4-2 voetbalde kwam er aan onze kant steeds een mannetje vrij op het middenveld maar die werd niet gebruikt. Lange ballen, eerst even telefoneren natuurlijk waar de bal komt en wat balletjes over of naast maar niks tussen de palen. In plaats van dat Helden de 1-1 zou maken was het net voor rust Swalmen met een dode spelsituatie dat weer scoorde. Een vrije trap kwam voor de voeten van een alweer een kogelvrije speler die de bal achter Roel in het netje legde. Tijd voor thee en een donderspeech van Tiesse. Die greep hard in, drie wissels. De tweede helft vol druk zetten op de tegenstander en snel de Anschluss treffer scoren.

Nog maar koud in het veld… corner Swalmen : 3-0. Balletje werd bij de 1e paal binnen geschoten nadat onze man bij de 1e paal ineens bukte. Achteraf bleek dat Roel riep “kuppe” en Stan dacht “bukke”. Gelukkig toonde Helden toch fighting spirit en werd het tactische plan van Herr Tiesse uitgevoerd. Met onze box-to-box player Thijs heerste Helden op het middenveld en al snel werd er uit een scrimmage voor de goal door Joost a la Gerd Müller gescoord. Op de beelden is niet te zien of Sunt de bal nog aanraakt waardoor de assist toch op naam van Steef Gonzalez komt. Swalmen werd teruggedrukt en gebruikte alleen nog maar lange ballen om gevaar te stichten. Paar minuten later was het Sunt die met een lekkere poeier de bal achter de keeper schoot, deze keer weer op aangeven van sous-chef Steef.  Jammer genoeg lukt het niet om door te drukken waardoor de technische staf zich genoodzaakt zag om Plan C uit de kast te trekken : Sunt erbij in de spits en achterin een-op-een zonder te bukken.  Maar langzaam liep de lucht eruit waardoor Helden niet de vuist kon maken die het wilde. De tegenstander nam de ruim tijd en probeerde met counters de wedstrijd in het slot te gooien. Net voor tijd was het Thijs die met een noodrem de counter eruit haalde daar geel voor kreeg. Met de laatste restjes energie bleef Helden op jacht naar de gelijkmaker. Aan de achterlijn was het Remco die twee man aan de kant zette en de bal in de 16 legde. Na wat gerommel kwam de bal voor de voeten van onze eigen Dörpse Messi (de verlosser, compleet met baard) die de bal van buiten de 16 met een mooie boog net onder de lat legde : 3-3 ! Diep in blessuretijd inmiddels maar wel verdient op basis van de tweede helft.

Helden 3 weer met beide voeten op de grond, nog ongeslagen en genoeg ruimte voor verbetering. Twee verschillende helften vandaag waar we met inzet en strijdlust toch nog een punt hebben gepakt. Volgende week thuis in een uitverkocht Kerkeböske tegen IVO 2.