Deze is vur dich, Rens !!

Panningen 1 (zon)

Groep 1 3e ronde standaardbeker A-cat

16 december 2023 18:00

I. Elsayyad

Sportpark Kerkeböske
Kloosterstraat 14 A
5988CK
HELDEN

Beste Supporters van Helje 1,

Het kwam er dus toch nog van. Toch nog Dörp tege Kepèl.  Niet in de competitie, dat verhaal kennen we inmiddels. Maar het lot besliste dat de kemphanen elkaar mochten bevechten voor de 3e bekerronde. En dat alles in de ‘ARENA KERKEBÖSKE’…  Wat een kadootje zo net voor de winterstop. Maar in aanloop naar de wedstrijd was er voor beide ploegen allerminst reden om te juichen, want beiden kampten met veel afwezigen vandaag.

Maar ik houd het bij de blauwen, die vorige week zondag opgeschrikt werden door de verschrikkelijke blessure die Rens opliep tijdens notabene een invalbeurt bij het 2e. Wat mooi om te zien dat hij er vandaag wel bij kon zijn, onder begeleiding van vader Frank. Rens, we willen je graag een hart onder de riem steken en deze overwinning is daarom ook voor jou jong! Heel veel sterkte gewenst en een voorspoedige revalidatie. We zien je volgend seizoen hopelijk weer terug op het veld!

Helaas is dit nog niet alles. Tijdens de warming-up weer een schrikmoment: Mike en Gilian komen met de koppen tegen elkaar. Gevolg: Mike naar de eerste hulp en Gilian.. Die heeft een harde kop en kon door. Dit betekende een niet verwachte basisplaats voor Weslie Knapen vandaag. Op de bank nog 2 jongens uit het 2e aangevuld met 2 a-junioren.

Dan door naar de wedstrijd. Nadat de rook weggetrokken is vanuit het sfeer vak blaast de arbiter op zijn fluit. We tellen dan een kleine 500 toeschouwers. De derby leeft volop. In die eerste helft is er maar één ploeg die voetbalt. Helden heeft duidelijk het overwicht wat in het eerste kwartier al leidt tot meerdere corners en doelpogingen. De keeper van Panningen staat echter steeds goed op zijn post, want diverse inzetten Heldense kant weet hij te keren. En wat stelt Panningen hier tegenover. Bar weinig. Na 20 minuten spelen hebben ook zij hun eerste corner, die verder weinig oplevert.

In de 24e minuut wordt de aanvalslust van Helden wel beloond. Rob weet een cornerbal te verzilveren door een doorgeschoten bal van dichtbij raak te schieten. En Helden gaat door met aanvallen en een klein kwartier na het openingsdoelpunt valt de 2e treffer, wanneer de scheidsrechter goed de voordeelregel toepast. Het is Ruben Hermans met de voorzet op maat en de niet te missen kans voor Bas op de 2-0. En nog altijd is de honger aan Heldense kant niet gestild. Gilian (maar goed dat ie door kon) tekent nog voor de rust voor de 3-0 met een prachtige bal in de rechterbovenhoek, na een prima assist van Weslie.

En zo gaat Helden met een ongekende weelde naar de thee, en moet Panningen een list gaan bedenken om er nog iets van een wedstrijd van te maken. En die list bedenken ze inderdaad. Wat er in de kleedkamer is gezegd, weet ik niet, maar het is een ander Panningen dan in de eerste 45 minuten. Gretiger en direct is het ook raak, wanneer Helden de bal maar niet weg krijgt uit de eigen 16 meter. De 3e rebound is wel raak en het staat zomaar 3-1 en nog een hele lange tijd te gaan. Wordt het dan toch nog een echte (beker)wedstrijd? Dat lijkt er wel op want niet heel veel later lijkt de 3-2 al te vallen, ware het niet dat Lars een prima redding heeft, voordat de spits van Panningen de bal in kan schieten.

Helden lijkt de draad dan weer op te pakken, maar verzuimt de trekker over te halen. Ruben doet eigenlijk alles goed op rechts. Ook het schot is prima maar met een uitgestrekt been weet de keeper van Panningen de 4-1 te voorkomen. En dan wordt het echt weer spannend, want Panningen maakt dan toch de aansluitingstreffer. Het is een omschakelmoment, waarbij er veel blauwhemden voor de bal staan. Razendsnel komt de rechtsbuiten van Panningen eruit en laat Lars kansloos in de verre hoek. Ineens staat het 3-2 en zijn er nog 30 minuten te spelen. De spanning is daarmee weer helemaal terug.

Panningen gaat op zoek naar de (op dat moment misschien wel verdiende) gelijkmaker. En die lijkt ook te vallen, maar een kopbal wordt van de lijn gered, daar waar Lars al geklopt was. Zo blijft het 3-2. De tijd begint dan te dringen voor Panningen en natuurlijk moet de ploeg met meer risico gaan spelen. Dit geeft de snelle Ruben Hermans de kans om bij een uitbraak op te komen. Hij geeft zijn individuele actie extra glans door zelf af te ronden. Daarmee komt in de 86e minuut het verschil weer op 2. Iets meer lucht voor Helden. Panningen oogt aangeslagen en weet dat winst er niet meer in zit.

Zelfs de 5-2 valt nog, uit een corner. Het is de keeper van Panningen, die zijn enige foutje van de avond maakt en de bal niet klemvast heeft. Het is Niels die er als de kippen bij is en zijn eerste treffer voor Helden 1 laat aantekenen.

Al met al een spannende bekerstrijd, die al vroeg beslist leek te zijn, maar een Panningen dat op karakter terugvocht, maar op het einde toch net aan het kortste eind trok. Vermeldenswaardig is nog de invalbeurt voor (weer een) Stan Vondenhoff en Keano Phelan. Beide nog A-junior. Zij maakten in de laatste minuten hun debuut voor Helden 1.

beker_panningen_2.jpg
Na de wedstrijd werd de overwinning samen gevierd met de onfortuinlijke Rens en ook met Mike (weer terug van de eerste hulp).

En nog weer wat later was daar de gezellig derde helft waar het groen en het blauw gebroederlijk samen een biertje dronken, zoals het ook hoort.

beker_panningen_3.jpg

Helden wenst Panningen nog veel succes toe in de resterende wedstrijden in de competitie en hopelijk spelen we volgend jaar minimaal weer 2 potjes tegen elkaar.

Nu eerst een verdiende winterstop. Voor Helden is die niet eens zo heel lang, want op 14 januari staat de (inhaal) uitwedstrijd in Lottum gepland.

Fijne feestdagen voor iedereen gewenst. En voor alle geblesseerden: een gezond 2024 !!