Helden 3 - Sparta'18 2

Sparta'18 2 (zon)

15 september 2019 11:00

Blieve Loepe…det koste de mannen van Sparta wal. In de 78e minuut van de wedstrijd loopt de trainer van de Zaerumse squad nog een keer richting de zijlijn om zijn mannen op te zwepen; “Eeej Stan, zet nog us enne kier deen brommer aan”…Op dat moment stonden we al met 3-0 achter en keek Tiesse verschrikt om zich heen of er niet toevallig een paar zuurstofflessen in de buurt lagen…

Op deze zonovergoten zondagmorgen mochten we aantreden voor onze laatste bekerwedstrijd van het seizoen. Dit wisten we al op voorhand omdat de resultaten uit het verleden in dit geval wel een garantie bleken voor de toekomst; de kortste weg naar Europa is voor het 3e “helfttal” niet via de beker maar waarschijnlijk in een bus van Gielen richting het Duitse land op 19 oktober. Het bekeravontuur eindige dus al op voorhand maar trainer Tiesse wilde wel zien dat Helden 3 klaar was voor het seizoen. Na afloop van de wedstrijd konden we concluderen; er moet toch nog het e.e.a. worden bijgeschaafd. Al moet ook gezegd worden; Deze zaerumse miense waren ’n klas beter en koste wal n petetje voetballen. De warming up was al enigszins flets te noemen…Captain Boele strooide daarom nog maar eens met wat extra sprintgeweld om over het spreekwoordelijke “dode” punt te komen.

Het stofje “endorfine” waar in een eerder verslag aan gerefereerd werd leverde een hoop vragen op, want wat is endorfine nou eigenlijk? En waarom zijn we zo verslaafd aan dit stofje? NOU???? Endorfine is een endogeen geproduceerde opioïde peptide met pijnstillende eigenschappen die als neurotransmitter fungeert. Endorfines worden geproduceerd door de hypofyse (hypothalamus bij gewervelden) tijdens lichamelijke inspanning, opwinding, pijn, pittig eten, liefde en orgasme. Ze lijken op opiaten in hun vermogen om pijnstilling te veroorzaken evenals een gevoel van welbevinden en geluk. Dat gevoel van geluk was door een enkeling gister weer in volle getale opgezocht. Wij citeren: “Blief toch us wat langer ligge, dan kinne die drinkflessen tenminste t veld op komen”….”boah…ik waas toch bleej det dae scheid aaffloot”…waren enkele opmerkingen in de kantine.

Dan de wedstrijd; Op voorhand waren we weer gewaarschuwd; Serum had doorgeselecteerd en het tweede had enkele versterkingen ontvangen vanuit het 1e elftal; Aldus insider Wielie S. Het begin was van beide kanten onwennig te noemen. De zaerumse Jaap Stam wist tot drie keer toe het lederen balletje over 40 meter over de zijlijn te schieten. Een knap staaltje Italiaans verdedigen…maar ook Helden 3 deelde graag mee in dit spelletje en grossierde in balverlies. Toch kregen de mannen van Tiesse en Koeiekop de eerste mogelijkheden. Ralf “The Shark” Sunt kwam 1 op 1 te staan met doelman Rikkert. Helaas…de bal ging over. Hierna kreeg Boele nog een klein kansje…helaas ook die werd niet verzilverd. De bezoekers namen langzaam het heft op het middenveld in handen, dit kwam mede omdat de ene na de andere bal verprutst werd. Waren we aan aanvallen aan het denken, moesten we wederom 50 meter terug rennen. Dit bleek in dit brandende zonnetje geen sinecure bij enkele gewichtige personen. Bij rust stond het 0-1 maar ik kan al niet meer heugen hoe dat doelpunt viel.

De thee krijgt vandaag een 6.2, wel heet maar te weinig suiker. Toch een voldoende…dat hebben we in onze schooltijd niet altijd weten te bewerkstelligen. Er werden toch weer enkele tactische aanwijzingen aan elkaar gegeven. Wij citeren Roelie P: “T klinkt missjien n bietje Gay, (zonder daar de LHBT-gangers mee te willen beledigen, voordat we die weer op de kast hebben in plaats van uit de kast) mer we motte gewoen nog onderling good aan elkaar wenne”. En daar was iedereen het wel mee eens, maar dat wennen moet niet al te lang meer op zich laten wachten want volgende week gaat het om de punten en dan de pinten.

Enfin, de 2e helft begon en vanaf minuut 46 had Sparta de overhand. Waar de 1e helft redelijk gelijk op ging was Sparta in de 2e helft duidelijk de sterkere partij. Helden 3 leed nog meer balverlies en dat resulteerde voornamelijk in het Zaerumse overwicht. De 2-0 en 3-0 waren dan ook een logisch gevolg. Verder niet te veel woorden aan vuil maken lijkt mij zo en op naar volgende week. Waar de messen duidelijk scherper gesneden moeten zijn!

De 3e helft was van een duidelijk hoger niveau. Er werden diverse potjes (bier)FIFA gespeeld en er stond een grote feesttent bij de Sjut. Ook deze werd nog van een bezoekje voorzien door enkele coryfeeën. Er werd hoe meer alcohol er in de bloedlijn kwam heftiger gediscussieerd. Konden we deze (nutteloze) discussies nog maar eens terugluisteren….Gaer wil ik aafsloete met n leuke anekdote; De zoon van Teacher, die zelf fervent Feijenoord fan is, kwam afgelopen week naar zijn vader toe. Na het voetbalgeweld van afgelopen seizoen was Lars toch wel onder de indruk geraakt van die club uit Amsterdam. Waarop hij pappa aan zijn shirt trekt: “Pappa, ik wil stiekem ook voor Ajax zijn", een teleurgestelde teacher bleef achter. Wij snappen dat maar al te goed Lars, verstand komt bij sommige met de jaren maar bij jou al heel snel! Wij danken u wederom voor het lezen van dit inspirerende verhaaltje. Oeth maon!

p.s. vandaag is onze topassistenman Joost Opstals jarig, mocht je hem tegenkomen trakteer hem dan op een halve liter.