Helden genezen van 'Brabantse koorts'

Hoofdklasse 2

30 november 2019 15:00

P.L.J.A. (Patrick) van Mierlo

We schrijven een prachtige najaar-zaterdag en tevens laatste dag van november 2019. VV Helden vertrekt met een bijna volledige selectie voor JO17-1G naar Hellimond in Brabant, Mierle-Hout om precies te zijn. Alleen Rayven blijft helaas achter in Dörp om de A te helpen (zeer verdienstelijk de laatste weken). Preike loopt al weer zonder hulpstukken en Levi is weer op de weg terug. Voor de wedstrijd zijn er weinig woorden nodig vanuit de technische staf. Er zijn drie Brabantse ploegen in onze competitie en die staan allemaal in de top 5 van de klassering. Twee hebben we er gehad en de trouwe lezer en supporter weet hoe die zijn afgelopen…..., daar gaan we nu niet verder op in. De wedstrijd van vorige week tegen MVC was geen graatmeter. Vandaag, vandaag…uit naar Hellimond.

Er werden stevige uitspraken gedaan door spelers van JO17-1, natuurlijk door de leiders uitgelokt….maar de spanning en concentratie was op de koppies af te lezen. Zou Helden van de ‘Brabantse koorts’ kunnen genezen?

Eerlijk is eerlijk, Mierlo-Hout speelt prima veldspel, willen echt voetballen, een beetje Limburgs, zullen we maar zeggen. Dat is niet wat we eerder hebben meegemaakt, ja een beetje tegen Deurne maar Mierlo-Hout kruipt uit zijn schulp en wil een wedstrijd spelen. In de eerste helft gaat het prima tegen elkaar op. Helden oogt wat chaotisch, heeft de spelstijl van de tegenstander nog niet helemaal ‘onder de knie’. Maar echt gevaarlijk wordt de gastheer niet. Rickert heeft het prima onder controle daar achterin, tjee wat speelt die kerel de laatste weken goed!

En dan Sef, tjee die had er zin in vandaag. Zoef wil niemand tekort doen want iedereen speelt een prima pot vandaag. Maar Sef zet in de moeilijke eerste helft al snel zijn hoofd prima tegen de bal en kopt een corner van Guus prachtig binnen 0-1. Dat is wel ff prettig als je nog niet helemaal soepeltjes speelt.

Dan in de tweede helft zie je een Helden zoals de mannen (en vrouw) echt kunnen voetballen. Misschien wel de beste helft deze eerste seizoenshelft. Mees heerst met zijn aannames en passes, Breuk speelt een puike pot als back! Rens speelt sterk voorin, Bassie en Weslie vallen prima in en in alle linies wordt gedarteld en gewerkt. Marc (die een beetje een zware zaterdag had) komt gedurende de wedstrijd steeds beter in zijn spel, net als Lars en Niels. Discipline en karakter. Heerlijk om te zien, een soort machine die ‘op ‘stoom komt.’

Mierlo-Hout wordt op eigen helft vastgezet en Helden heeft balbezit. Het is wachten op de beslissing en na de ‘wekelijkse rush van Rens’ komt de bal via de hak van Nay Twa bij Sef en die poeiert het leer in de rechterbovenhoek over en uit 0-2. Sef maakt zijn hattrick compleet met een pingel die hij zelf heeft ‘verdiend’ 0-3.

En Kassie houdt de nul! Wat een prachtige dag om zo voetbal te beleven. En dat midden in Hellimond 😊 – waar je in het begin nog veelvuldig ‘ja wah’, hey scheids, schietûh, schuppûh of anders hoorde (overigens allemaal sportief hoor!) werd het langs de kant stiller en stiller en werden de glimlachen van Ellen en Irene groter en groter. De herfstdag die koud eindigde nadat de zon onder was, heeft in de harten een warm gevoel gegeven. En mooiste van alles…..meteen zijn de jongens genezen van de ‘Brabantse Koorts’.

Chapeau heren en dame een dik verdiend applaus van de technische staf na afloop.

Zoef.