Kortsluiting

VV Baarlo 4 (zon)

13 oktober 2019 12:30

Voetbal speel je 11 tegen 11 toch? Dat dacht ik ten minste voordat we zondag middag in Baarlo aantraden tegen het vierde team. Wat we vooraf wisten: Geen Nico aan Helden kant, het zou als een Dijk staan achterin, met zowel Chris en Frank v Dijk. Daarnaast Sam had ons al aangegeven dat de scheidsrechter “anders” floot en geen moeite had met een kaartje hier en daar. Nouja, er gebeurde vanmiddag in ieder geval van alles. Ik ga het proberen (#gaatnietlukken) om het kort te houden.

We begonnen zwak. Het stond totaal niet op het middenveld waar Daan geposteerd stond op 10. Vooral op die positie kwamen we mankracht te kort en achteraf bleek hij zich al vroeg in de wedstrijd geblesseerd te hebben. Gelukkig werd er snel omgezet en bleek onze zaag van vorige week ook een uitstekende mandekker. Zo goed zelfs dat de beste speler aan Baarlo zijde zich dood irriteerde aan constant die zwetende rooie op zijn hakken. Hij maakte een opzichtige natrappende beweging voor de ogen van de leidsman en mocht 10 minuten op het bankje gaan zitten. Helaas buiten een vermeend penalty moment kon Helden geen potten breken in dit overtal, sterker nog na 5 minuten was het 10 tegen 10 toen Frank v Dijk aan de noodrem moest trekken na eigen misstap. Ook hier geen gevolgen en Helden leek de rust met 0-0 te halen, totdat er een dubieuze penalty gegeven werd aan Baarlo. Niet meteen omdat de pingel werd gegeven, maar wel hoe. Iets met voordeel en toch weer niet en in eerste instantie wel een penalty maar toen toch voordeel en toen weer niet (snap je het nog?). Er was iets van te zeggen hoe de man met het fluitje het bracht, maar niet als aan de andere kant een identieke situatie niet als penalty werd beoordeeld. Nouja, lang verhaal kort. Gé kansloos, bal netjes in de hoek & meteen rust.

Na rust een ander Helden. Hele helft bovenliggend, maar schijnbaar moeilijk om het koppie erbij te houden. Sowieso waren de wissels er erg rap doorheen. Na Fish en Daan in de eerste helft, viel Teun al snel uit in de tweede helft (eigenlijk wel benieuwd of die inmiddels weer kan lopen en hoelang dit grapje gaat duren). Het bankje werd als maar voller zo, zeker toen Sam zelf dacht ‘slim’ vast te houden, na dom balverlies, gele prent. Nou had ik vroeger op het BBC (ik bedoel de school, niet een donkerbruine bloeddoorlopen gehaktstaaf) wel leraren die er halve klassen tegelijk met een gele kaart het lokaal uit stuurde. Maar op het voetbalveld was dit nieuw voor me. Even later was het weer Baarlo’s de beurt om een plekje vrij te maken op de bank nadat de rechtsbuiten Eggy met gestrekt been in zijn uhm, ja, in zijn Eggy’s raakte. Ondanks de kleine One-man-Show van de leidsman wist Helden ook nog op een positieve manier op het wedstrijdformulier te komen. Het werd namelijk volledig terecht 1-1 met nog 20 minuten te spelen. Via rechts bracht de Heldense aanval de bal hoog bij Kris die uit de draai een stiftje produceerde. De keeper werkte deze mooi uit de hoek, maar het was Boks die hierna geheel vrijstaand binnen kon knikken. Helden drukte door, zeker nadat het weer eventjes met 11 was. Boks kwam weer goed op de achterlijn zijn man voorbij en gaf voor. Toen zat het allemaal weer even niet mee en herhaalde vorige week zich. Was de pass niet zuiver?: kan. Begreep Maen (of moet ik zeggen Mainke) het overstapje van Kris niet?: kan ook. Had Kris de bal gewoon zelf moeten pakken?: ook mogelijk. Nouja, laten we zeggen. Allemaal verkeerde keuzes of uitvoering. Uit de rechtstreekse omschakeling ook niemand die de angel eruit haalde. En via soort klutsbal kregen we een wederom lullige tegengoal in de laatste minuten. Maar er gelukkig was nog tijd. Eerst wist Robin uit kansrijke positie niet af te drukken. Kris wist zijn kopbal net niet voldoende te sturen. En misschien wel het meest frappante: een zuivere penalty werd niet toegekend. En helaas, nu het gedeelde waarom het verslag deze titel heeft: Woede en emoties (begrijpelijk) + duw (onbegrijpelijk) = geel = flinke duw = Rood + Nog een geel kaartje erbij = gezelligheid alom langs de lijn in Baarlo (logische optelsom toch?).
Ik ben de laatste persoon die dit soort uitingen van emoties zowel verbaal als fysiek goedpraat. Ik keur het persoonlijk zelfs zeer fel af en vind de waarschijnlijk flinke schorsing dan ook meer dan terecht!
Maarja, zoals ook Baarlo eerlijk toe gaf. Het had allemaal zo gemakkelijk voorkomen kunnen worden…….
Bijna werd er vergeten dat er nog 3,5 minuut gespeeld moest worden, waarin warempel nog bijna (met 2 man minder) een voorzet van Jules binnenwaaide, maar het mocht niet zo zijn.
En niet veel later floot de scheidsrechter, door onze (kale koppen niet te stoppen) Leiders genaamd “Halve zool” (ja, kost ook een gele prent), gelukkig af.
Eindresultaat: 0 punten. 2-1 Baarlo. Hoop kaartjes, Schorsing, Volle ziekenboeg, conditietraining gehad (de spelers die wel 90 minuten vol maakte), volgende week vrij. Enerverend middagje. Manmanmanmanman, uithuilen en opnieuw beginnen…. Hopelijk houden over twee weken wel ons koppie erbij.