Slechte wedstrijd, goed resultaat

Sportclub Irene 4 (zon)

3 november 2019 10:00

R. (Rick) Bonten

Het is voor ons vaak andersom geweest dit seizoen, maar vandaag viel het eindelijk de kant van het Vijfde op. Vanuit Tegelen werden de drie punten meegenomen naar ’t Cafe in Helden.

Dit is ook waar het zaterdagavond te doen was. Bierpongtoernooitje was zeer gezellig, maar laten we zeggen dat het niet bepaald de beste wedstrijdvoorbereiding is. Dit kan ik u persoonlijk verzekeren. Als zelfs je directe tegenstander aan je ruikt dat je gisteren gezopen hebt, dan was het waarschijnlijk ook aan het voetbal te zien. Na net 7 uurtjes geleden weg te zijn gegaan zaten we allemaal weer netjes om 9:00u bij het ’t Cafe. Alleen Glenn die was in geen velden of wegen te bekennen of te bereiken. Dus met maar 1 fitte wissel richting Sportpark Bakenbos waar Irene 4 ons opwachtte.

Veel oude bekende, maar ook zag de staf dat er een hoop kwaliteit was ingeleverd bij de thuisploeg. Toch maakte Irene het spel in de eerste minuten. Helden speelde weer in een 4-5-1 formatie, maar bal in de ploeg houden leek vandaag even geen optie. Gelukkig voor ons dat we vandaag een tegenstander hadden die ook niet wist wat ze met dat ronde leren ding aan moesten. Uit de counter was het toch Helden wat gevaarlijk werd. Eerst wat het onze ‘niet Heldense jong’ Delano die een steekbal van Jules net niet voorbij de SjengHuijs look-a- like wist te krijgen. En even later was het Daan die een afgeslagen bal niet tussen maar op de paal schoot. Voetballend was het allemaal niet zo hoogstaand maar gewerkt werd er voor iedere meter. Met Maen vandaag als grootste aanjager op het middenveld. Hij was het dan ook die de enige uitgespeelde aanval van de eerste helft een prima vervolg wist te geven met een strakke voorzet. Jules die vorige week in de rust nog te horen kreeg dat hij af en toe iets geconcentreerder moest loeren op balletjes, was vandaag op zijn post en prikte als een echte spits de bal langs Sjeng2. Had Irene dan helemaal geen wapenfeiten? Jawel, uit de vele hoekschoppen kwam wel gevaar maar Gé stond zijn mannetje. Ook op een schot van uit een lastige hoek stond hij op de juiste plek en met de voorsprong  gingen we richting de thee. Waar we tot onze verbazig ineens Glenn tegen het lijf liepen, maar 1 uur en 45 minuten te laat.

Devies: Voetballend lukt het niet, maar blijf werken dan winnen we hier. Johan kwam in het veld voor Sam. Verder leek er aan het spelbeeld niet veel te zijn veranderd in het tweede bedrijf. Actie was er wel, maar niet op de goede manier. Zo werd het even grimmig na een charge op het middenveld van Irene. Delano ambieerde even een acteer carrière waardoor ze bij de thuisploeg  afvroegen hoe het kan dat hij uit Helden komt. ‘Zo’n minse hebbe ze doa toch gaars neet, des toch ginne boer, dea liekt mier op unne stadse’. Toch profiteerde Helden uit deze onenigheid. Na weer een overtreding op Del liet de scheidsrechter doorspelen. Daan zette voor, althans dat was de bedoeling. Maar tot ieders verbazing viel de bal prachtig binnen bij de tweede paal, 2-0! Helden blij, Irene wat minder. Daarna kregen onze leiders te tip om Delano maar te wisselen van de scheidsrechter, wat op zijn minst opmerkelijk is. In de laatste 20 minuten was het wel Irene wat meer aandrong maar Helden met de kansen. Eerst was het Jules die 1 op 1 de bal finaal verprutste (hij geeft een polletje de schuld). Daarna was het gelegenheidsaanvoerder Boks die ook 1 op 1 faalde.  Dit gebeurde net na een doelpunt van Irene. Hoe kan het ook anders, die viel uit een hoekschop (1 van de 30 denk ik). De bal viel door alle drukte heen en werd bij de tweede paal laag binnen gekopt. Helden werd wel teruggedrongen in de resterende tijd, maar kansen waren er niet. Uiteindelijk moest Irene zelfs aan de noodrem trekken om zelf niet nog een tegentreffer te krijgen. Dit resulteerde in en mannetje meer voor de laatste minuut. Waarin uiteindelijk Boks, met zijn eerste goede bal de wedstrijd mocht beslissen van aangever Jules.

Conclusie: slecht gevoetbald, goed resultaat, organisatie stond uitstekend en tegenstander was niet bij machten om deze te ontmantelen. 3 punten erbij en langzaam kruipen we naar boven op de ranglijst. Mochten we volgende week winnen doen we weer helemaal mee. Eenvoudig wordt het in ieder geval niet, het is volgende week namelijk
DERBYTIME:
Zondag 10 november