Sportclub Susteren II – Helden II : 2-0

Sportclub Susteren 2 (zon)

22 september 2019 12:00

Beste voetballiefhebbers,

Tientallen jaren was Helden II een trouwe 2e klasser, maar op 9 juni jl. gebeurde het onwaarschijnlijke. Een goed seizoen werd bekroond met het ultieme: Promotie naar de 1e klasse!

Deze uitstekende prestatie had een drukke transferzomer als gevolg. Ervaren rotten besloten een treetje lager te gaan spelen en Helden I kocht een paar sterspelers weg, waarvan de transfersom tot op heden nog steeds niet voldaan is. Gelukkig was er vanuit de jeugd voldoende aanwas, om ook dit jaar weer een representatief elftal op de been te krijgen.

Dit elftal mocht na een voorbereiding met prima resultaten vandaag voor het eerst aantreden voor het ‘Ecchie’. Vanwege vakanties en blessures nog niet op volle oorlogssterkte, maar met vol goede moed werd er afgereisd naar Susteren dat vorig jaar een knappe 3e plek wist te behalen in de 1e klasse.

Helden begon geconcentreerd aan de wedstrijd en gaf weinig kansen weg. De 1e speldenprikjes werden door de thuisploeg uitgedeeld, maar Helden wist er in de tegenaanval een aantal keren gevaarlijk uit te komen. Helaas ontbrak hierbij de juiste eindpass. De 1e megakans was voor Susteren, maar na een aanval over de rechterkant wist hun nummer 10 de bal voor een leeg doel huizenhoog over te schieten. Na ruim een half uur spelen leek Helden uit het niets toch op voorsprong te komen. Een voorzet vanuit de linkerkant werd door de grabbelende keeper niet op waarde geschat en Pedro leek de bal voor het inschieten te hebben. Helaas floot de scheids af voor een licht duwtje. Nou, dat moet wel een heel licht duwtje zijn geweest. Afijn, Susteren bleef de betere partij zonder echt goede kansen te creëren. Ze zochten veelal de zijkanten, maar de voorzetten waren telkens een prooi voor doelman Knip. Net voor rust kreeg Helden nog een goede mogelijkheid om alsnog de scoren te openen, maar Jim wist een splijtende pass van Guus helaas niet te verzilveren.

De 2e helft een zelfde spelbeeld. Susteren dicteert het spel, maar Helden komt nauwelijks in de problemen. Na ruim een uur spelen weet Susteren toch gevaarlijk te worden, maar Knip weet een goede kans, knap met zijn voeten, tot hoekschop te degraderen. Waar Helden II afgelopen vrijdag nog in Dotje te vinden was, kreeg het in minuut 70 een ‘Dotje’. Guus wist een voorzet knap terug te leggen, maar een zeker lijkend doelpunt veranderd helaas in een bal over het vangnet. Een cruciale misser blijkt achteraf, want in minuut 75 weet de linksbuiten van Susteren de scoren te openen, door een rebound eenvoudig achter de kansloze doelman Knip te schuiven. Nog voordat alle oppeppende woorden zijn uitgesproken heeft Susteren de bal wederom in het netje liggen. In minuut 76 schiet hun nummer 10, de beste speler van het veld, de bal namelijk snoeihard in de kruising. De krachten bij Helden vloeien weg en de wedstrijd is beslist. Toch lijkt Pedro in minuut 83 de aansluitingstreffer te maken, maar hun grensrechter weet dit doelpunt vakkundig af te vlaggen wegens buitenspel. Terecht? Twijfelachtig! Invloed op het resultaat? Waarschijnlijk niet.

Na ruim 90 minuten blaast de scheids voor het laatst op z’n fluitje en kan Helden met opgeheven hoofd terugkijken naar haar 1e wedstrijd in de 1e klasse.

Volgende week nieuwe kansen, thuis tegen Eijsden.

Tot dan!