Wisselvalligheid werpt zijn vruchten af!

GSV'28 2 (zon)

22 november 2019 20:00

Vrijdagavond wedstrijdje, dat betekent dat er niet gelurpt is de dag vantevoren en allemaal frisse koppies. Enkele spelers hebben voor de wedstrijd een goede bodem gelegd bij ‘de Witte’, onze dank gaat hierbij uit naar Roeland en Shendo Zeevenhoven. Tegenstander van vandaag is de nummer 3 van de ranglijst, GSV’28 uit Beek. Mooi om te vermelden is dat de plaatselijke prins van Beek via een bericht de groeten doet aan o.a. Tegel en Spier, fijn om te horen dat onze bijnamen landelijk bekend zijn.

De neutrale toeschouwer krijgt deze avond een vermakelijke en interessante wedstrijd voorgeschoteld. Na 2 minuten ontstaat de eerste kans al voor Helden, Knapen weet Moebel te vinden op de 16-meter. Deze legt de bal af op de mee opgekomen Jesper (waarom hebben we hier nog geen bijnaam voor?) die de bal goed afgedrukt maar zijn schot wordt gepareerd door de keeper. 10 minuten later misschien wel de grootste kans van de wedstrijd voor de bezoekers. Na een steekbal ontstaat een vrije 2 tegen 1 situatie voor GSV. De aanvaller van dienst besluit om niet voor eigen succes te gaan maar legt de bal breed op zijn collega die hem gelukkig naast de palen werkt. Beide ploegen blijven hierna goed voetballen, GSV zoekt met de name de lange bal en de steekpass en Helden zoekt het op zijn beurt via voetballende combinaties. Rond de 25ste minuut valt het openingsdoelpunt voor de blauwhemden. Een voorzet van Pedro komt terecht bij Milkboor in het strafschopgebied, deze ziet dat er geen schietkans mogelijk is en besluit middels een halve omhaal de vrijstaande Moebel te bereiken. Die knikt de bal vervolgens geplaatst en langzaam buiten het bereik van de keeper, 1-0. Helden blijft hierna loeren op zijn kansen en probeert de zwakke plek van GSV – de verdediging – onder druk te zetten waar het kan. Zo ook in de 35ste minuut, een te korte terugspeelbal wordt opgepikt door de attente BW. Helaas is zijn aanname / actie om de keeper uit te spelen onzorgvuldig en verdwijnt de bal over de achterlijn. Aan de kant van Helden worden weinig tot geen kansen weggegeven, de verdediging staat goed georganiseerd en dat tegen een tegenstander die een gemiddelde van 3 goalen per wedstrijd heeft.

In tegenstelling tot vorige week is Mat dit keer tevreden in de rust en ziet geen reden tot wijziging van tactiek of spelers. De tweede helft wordt eigenlijk volledig gedomineerd door Helden, middels goede aanvallen en counters worden de nodige kansen gecreëerd. In de 50ste minuut al een grote kans op de 2-0, uit een hoekschop van Pedro kopt Moebel de bal rakelings langs de paal. Milkboor – die we even wat veren in zijn reet duwen vanwege zijn goede en beweeglijke spel – krijgt in de tweede helft een aantal mogelijkheden om de score uit te breiden. Op het middenveld rukt Ola op en vindt met een steekpass Milkboor, zijn vrije inzet met links wordt tegen de keeper aangeschoten. In de 65ste minuut het opmerkelijkste moment van de wedstrijd, Knapen zet met een goede pass Moebel geheel vrij voor de keeper. Echter vindt er een fluitsignaal plaats, de scheidsrechter is gestruikeld over een speler van GSV’28. Deze ziet vervolgens niet wat er gebeurd en blaast meteen op zijn fluit. Terecht? Niemand van ons die de spelregels tot in de puntjes beheerst om hier antwoord op te geven. Wat in ieder geval vreemd is dat de opstuitbal vervolgens aan GSV wordt gegeven. 5 minuten later nog een kans voor van Bierlo, zijn goede kopbal kan ter nauwer nood uit het doel worden geranseld. In de 75ste minuut valt de onverdiende gelijkmaker, via een ingooi belandt de bal gelukkig – want dit was niet de bedoeling – bij een aanvaller van de uitploeg. Zijn voorzet wordt getoucheerd door een blauw been en valt precies over Knip heen waarna de bal wordt binnengelopen door de spits. Maar om van gelukkige doelpunten te spreken, voor ons valt er 3 minuten later ook een. Een hoge bal komt aan de zijkant van het strafschopgebied terecht, koud kunstje voor de keeper om de bal op te pakken alleen vergeet hij de oplettende BW. Deze plukt de bal van de keeper af en diens voorzet wordt door een verdediger van de Beekenaren in eigen doel verwerkt. In het laatste kwartier blijft het offensief van GSV uit en krijgt Milkboor nog 3 goede mogelijkheden om de wedstrijd op slot te gooien. Zijn pogingen worden allemaal naast het doel of tegen de keeper geschoten. De goed leidende scheids blaast hierna af en dit resulteert in de 5de overwinning van de competitie.

Wederom een overwinning tegen een hoger geklasseerde ploeg, de wisselvalligheid houdt niet op en dit maakt Helden II toch wel een interessant team. We hebben dit seizoen een keurige balans, steeds wordt een verliespartij afgewisseld met een winstpartij. In de competitie hebben we één keer 2 wedstrijden achter elkaar gewonnen, maar hier tussen zat dan de verliespartij voor de beker. Dit geeft trouwens wel geen goede hoop voor volgende week, tegenstander is dan EVV in Echt.