Doorzettingsvermogen wordt beloond!

Koen Maessen (schot)
Assist: Jim Hendrix

27 oktober 2019 11:00

27 oktober, de dag waarop de klok een uur achteruit werd gezet (al dacht een enkeling hier anders over). Gelukkig ook want het tijdstip voor vertrek lag midden in de nacht; namelijk 09.00u. Tegenstander van vandaag is Bekkerveld II, een team waar menigeen van ons slechte herinneringen aan heeft. 2 jaar geleden verloren we in Heerlen de halve finale bekerstrijd na met 0-3 voor gestaan te hebben. Door het uitvallen van keeper en geen reservekeeper bij te hebben en een rode kaart werd uiteindelijk nog met 5-3 verloren. Destijds een spektakelstuk, vandaag kunnen we daar ook zeker over spreken.

De wedstrijd is enkele minuten bezig waarna er een vrije trap aan de linkerkant van het veld wordt toegediend. Mo legt deze keurig in het strafschopgebied, Moebel komt voor de verdedigers en knikt de 0-1 binnen. Het balbezit is hierna voor Bekkerveld, Helden is niet scherp genoeg en om trainersjargon te praten; alle 2de ballen zijn voor de thuisploeg.  In de 20ste minuut wordt de rechtsbuiten onreglementair gestopt, de daarop volgende vrije trap wordt voorgelegd en binnengeschoten door één van de vele vrijstaande spelers. Ondanks het afwachtende spel van de blauwhemden worden er nog voldoende kansen gecreëerd, dit ontstaat veelal door de bal achter de verdediging van Bekkerveld te leggen. Grootste kans is hierbij voor Verstegen die na een sprintduel zijn directe tegenstander uitkapt maar zijn poging met links gekeerd ziet worden door de keeper. Na 30 minuten spelen wordt vanuit de tweede linie op Knip geschoten, deze weet de bal te pareren maar moet hierbij de bal lossen. Een aanvaller van Bekkerveld wil de rebound oppakken en wordt hierbij gevloerd door Knip, penalty. Deze wordt feilloos binnen geschoten waardoor tegen een 2-1 achterstand wordt aangekeken. 2 minuten voor rust nog een levensgrote kans voor Bekkerveld na geknoei in de verdediging, de poging van de fysiek sterk spits wordt gestopt door Knip.

Mat is in de rust niet tevreden over het vertoonde optreden in de 1ste helft, de gezonde dosis agressiviteit die er op iedere training is was totaal niet aanwezig. De ranja in de rust zorgt op het begin niet voor de ommekeer, na 5 minuten in de 2de helft staat er 3-1 op het scorebord. Na miscommunicatie komt de bal terecht bij de nummer 9 van Bekkerveld, deze schiet de bal kiezelhard lat in. Het betere van het spel is hierna voor de uitploeg, Ola stuurt Verstegen diep in de 65ste minuut. Deze rent maar weer eens zijn tegenstander eruit en levert een perfecte voorzet af bij Moebel die hem alleen nog maar hoeft binnen te schieten. De anschlusstreffer is gemaakt en volgens het spelbeeld zou men denken ‘erop en erover’. Ware het niet dat 10 minuten later de bal alweer achter Knip ligt. Een dwarrelend schot vanaf 20 meter is te machtig voor de sluitpost, 4-2 Bekkerveld.
Hetgeen in de tweede helft wel duidelijk werd dat de conditie van Bekkerveld een stuk minder is dan die van Helden. Om de haverklap liggen de spelers van de thuisploeg op de grond, o.a. met enkele krampgevallen. In de 85ste minuut kijken we nog tegen een 4-2 achterstand aan, Verstegen wordt dan de diepte ingestuurd en behoudt wederom goed het overzicht. Bal wordt op een presenteerblaadje bij Ola gelegd die hem letterlijk binnenloopt. De druk van Helden blijft aanhouden en in de 90ste minuut wordt op 20 meter een vrije trap toegekend. Nadat Tegel al 3 of 4 vrije trappen tegen het vangnet heeft aangeschoten, neemt Mo eindelijk plaats achter de bal. Deze krult de bal formidabel in de kruising en zorgt voor de gelijkmaker. Hiermee is dus ook gelijk duidelijk wie de komende wedstrijden de vrije trappen mag nemen 😉. Er vindt kort overleg plaats op het veld wat te doen, iedereen is het er over eens om voor ‘alles of niets’ te kiezen. Dit resulteert vervolgens nog tot de 5-4. Bal wordt vanaf de rechterflank de 16-meter ingegooid, de ingevallen Milkboor legt deze bewust of onbewust af op Moebel die de bal tegen het netje aanschiet. Enorme ontlading bij het team is het gevolg en de 3 zeer belangrijke punten worden meegenomen naar dörp.

5 wedstrijden gespeeld in de 1ste klasse, 9 punten en een knappe 5de plaats op de ranglijst. Voor het seizoen had iedereen hiervoor getekend. Een mooi bijkomend feit, het eerste teampakket is binnen. Ola had op zijn viltje een teampakket genoteerd wanneer er minimaal 9 punten worden gepakt uit de eerste 5 wedstrijden. Die zullen binnenkort goed gaan smaken!
Volgende week komt de ongeslagen koploper NWC II op bezoek in Helden. De borst kan nat gemaakt worden, van het 3de elftal van NWC werd immers in de beker met 1-4 verloren.