Veritas 2 (zon) - vv Helden 2 (zon)

Veritas 2 (zon)

1e klasse A

6 oktober 2019 11:30

Vandaag stond op het programma Veritas uit, een oude bekende van 2 jaar geleden. Hier werd destijds 3x tegen gespeeld in één seizoen, 3x kansloos verloren en 0 doelpunten voor. We kunnen dus spreken van een ware angstgegner. Ten opzichte van toen enkele wisselingen in beide elftallen maar verder bekende gezichten. De weersomstandigheden van vandaag zijn in één woord te beschrijven, klote!

Vanaf de 1ste minuut neemt Veritas het heft in handen en wordt Helden met de rug tegen de 16-meter gezet. De 4-4-2 tactiek en het continue in beweging zijn van Veritas zorgt hiervoor, toch resulteert dit nog niet in echte kansen voor de thuisclub. De eerste keer dat we langer dan 5 seconden de bal in ons bezit houden mondt wel direct uit in een goal, en wat voor één!! Op rechts wordt gecombineerd opgebouwd waarna Jaimie het spel opent naar de andere kant met een crossbal op Mo. Deze pingelt zijn directe tegenstander uit en schiet de bal van 20 meter in de verre kruising. Tegen de verhouding in op een 0-1 voorsprong, die 5 minuten later warempel uitgebreid had kunnen worden door Pedro. Op rechts wordt Verstegen diep gestuurd, zijn voorzet beland via een verdediger van Veritas randje 16. De inlopende Pedro schiet deze hard en hoog over; op de training is dit vaak een goal echter op zondag is dit een eeuwigheid geleden.
Hierna speelt de eerste helft zich af op de kant van Helden en komen we niet meer aan de goal bij Veritas. Een vrije trap van de thuisploeg wordt het strafschopgebied ingeslingerd, Knip boxt deze tegen de arm van een tegenstander van Veritas aan waarna de bal terecht komt bij de captain en deze hem eenvoudig voor het inschieten heeft. De scheids wuift dit weg als een onbewuste handsbal en de nieuwe spelregel ‘aanvallend hands is vanaf dit seizoen altijd hands’ is hem dan ook onbekend. Protesten ten spijt, 1-1 op het scorebord.
Kort daarna volgt de 2-1, na een uittrap ontvangt Jesper de bal op linksback. Deze levert hem op zijn beurt in bij de tegenstander, zijn voorzet vliegt met veel fortuin direct achter Knip in de bovenhoek.
De druk van Veritas houdt aan en dit zorgt in de eerste helft nog voor de 3-1 door de tot spits omgeturnde aanvoerder van Veritas.

In de tweede helft een ander spelbeeld, Veritas gaat enkele tandjes lager spelen en de blauwhemden staan beter gepositioneerd en weten elkaar eindelijk te vinden. De wedstrijd speelt zich met name af tussen de twee 16-meter gebieden, maar Helden begint pas kansjes te krijgen nadat A-junior Stan van der Sterren invalt. Na een van zijn rushes op rechts belandt zijn voorzet bij de Milkboor, deze hoeft niet lang na te denken en schiet de bal keurig met zijn linkerbeen paal in. 3-2 en nog 10 minuten te spelen. Van een slotoffensief is echter geen sprake waardoor dit ook tevens eindstand betekent.

Al met al een slechte wedstrijd vanuit Helden zijde maar ook zeker de verdienste van Veritas die gewoon een aantal zeer goede voetballers in hun ploeg hebben. Niet getreurd, dit zijn ook niet de wedstrijden dat er persé punten gepakt moeten worden. Volgende week is dat echter een ander verhaal, dan ontvangen we thuis Schaesberg die na de eerste 3 wedstrijden nog op 0 punten staan.