Uithuilen en opnieuw beginnen

VVV'03 4 (zon)

6 oktober 2019 10:00

M.A. (Mat) Teeuwen

Vandaag stond de 3de wedstrijd van het seizoen op het programma. Dit betekende voor Het Vijfde dat er thuis werd afgetrapt tegen het vierde elftal van VVV’03. Ook een ploeg met 3 punten en op voorhand zeker geen makkie zeker gezien de lastige weersomstandigheden.

In de beginfase was al snel duidelijk dat Helden de meest voetballende partij was van de twee en tamelijk eenvoudig kwamen er de eerste kansjes. Waar iedereen de 1-0 verwachte viel de bal echter aan de overkant in het net. Een corner werd slim genomen en de blauwe manschappen bij de eerste paal lieten zich ietwat te gemakkelijk aftroeven waardoor er van dichtbij binnen getikt kon worden. Sam die vandaag Gé in het doel verving had hiervoor nog amper een geelzwarte in het 16metergebied gezien. Helden probeerde snel orde op zaken te stellen maar vooral in de eindfase stagneerde het vandaag bij een verder uitstekend voetballend Helden. Zo wist Boks de bal niet bij Kris te krijgen, produceerde Dylano een rollertje vanuit scoringspositie en werden voorzetten van Koen a.k.a. Mouse vakkundig uit de lucht geplukt door de doelman. Buiten dit alles mocht ook Helden van geluk spreken dat het niet verder op achterstand kwam. Maar Sam stond goed op te letten en voorkwam een verdubbeling van de achterstand.

In de rust even lekker opwarmen bij een bekertje thee. Waar het leek dat ze de suiker allemaal in 1 kan gestopt hadden, kwamen de discussies over de eerste helft op gang. Helden wisselden tweemaal en Jules en Iwan mochten aantreden om de achterstand om te buigen. Er werd gesproken over druk  zetten met het team op de juiste momenten en verder doen waar we mee bezig waren dan komt de goal vanzelf.

Een sterke beginfase van de Venlonaren om het gat te vergroten werd mede door een flinke charge van Jules “Zaag” Hilkens snel omgedraaid in een goed combinerend en dominant Vijfde. Dit werd beloond met een mooie aanval over links waarbij Kris het eindstation was. Hij wist na een korte solo met zijn chocolade been de keeper te verschalken met een schot vanaf randje 16. Nu zaak om door te drukken en de overwinning naar ons toe te trekken. Echter leek het wel of iedereen van Helden de winnende wilde maken. Er werd ineens niet meer gecommuniceerd en af en toe als kip zonder kop de man losgelaten en druk gezet. De organisatie ontbrak op deze momentjes en het ervaren ’03 wist binnen 5 minuten al te profiteren van het Heldense  aanvalsenthousiasme. In eerste instantie wist buitenspel Helden nog te redden maar de volgende diepe bal viel met wat geluk dwars door het centrum waar de spits koelbloedig afrondde.  Gelukkig hadden de bezoekers hierna een zelfde fase en stond het achterin niet op de goede plek. Iwan zag dit en zorgde ervoor dat de ongedekte Kris het binnen no-time weer gelijk maakte. Helaas had Helden niet geleerd van de fouten van een kwartier geleden en de linksbuiten van VVV profiteerde maximaal door vijf minuten voor tijd de winnende binnen te schieten voor de bezoekers. Een slotoffensiefje kwam er nog maar zoals de gehele dag eigenlijk al viel het balletje steeds net niet op de juiste plek op het glibberig en zwaar veld 4. Uiteindelijk kwam daar het laatste fluitsignaal van de uitstekend leidende scheidsrechter en kon Helden 5 na een prima voetbalpotje helaas weer geen punten bijschrijven en ging ’03 met drie (gestolen) puntjes naar huis. Volgende week mogen we het opnieuw proberen. Dan spelen we pas om 12:30 in Baarlo tegen het 4de team van de plaatselijke VV.