Geen storm in Velden, meer een briesje..

IVO JO17-1

vv Helden JO17-1

Hoofdklasse 5

15 februari 2020 12:00

Na de storm Ciara van vorige week maakt Nederland zich of voor nog een storm genaamd Dennis. Dat is iets nieuws in Nederland, zware stormen krijgen een naam. De storm van vorige week werd door de mannen van vv Helden prachtig ingeluid, met een stormachtige wedstrijd tegen Scharn alsof het een ‘voorbode’ was voor de weergoden. Als we de wedstrijd van vandaag tegen IVO als maatstaf nemen voor de aankomende storm, dan zal deze in kracht reusachtig meevallen. De regen van afgelopen week had het veld verzadigd, maar er was prima op te ‘ballen’.

De wind was flink, zeg maar een behoorlijke bries. Het spel van de Heldenaren was prima, maar niet groots. Dat kan natuurlijk ook niet. Het kan niet iedere week een hoogtepunt zijn. De kunst is om het dan geen dieptepunt te laten worden. Dat hadden de mannen (en vrouw..,Levi zat vandaag op de stoel van de assistent van verslaggever Zoef) prima in de oren geknoopt. IVO uit Velden was natuurlijk op zijn hoede na de eerste clash tegen Helden in de najaarsreeks. Ze posteerden zich degelijk achterin en hoopte met counters de Heldenaren te verrassen. IVO speelde de eerste helft wind-in (oftewel ‘bries-tegen’) en hoopte de schade te beperken om de wind in de tweede helft te benutten in hun strategie. Aanvankelijk leek dit goed te lukken, Helden speelde een te laag tempo en met te weinig diepgang om de Veldense te verrassen.

Tot het moment dat de wind de keeper van Velden verraste en Guus een vrije doortocht had en zakelijk het buitenkansje benutte. Daarna ging het wat beter met Helden, het tempo ging wat omhoog, er spel werd wat verrassender en Bas verdubbelde de score met een korte draaibeweging en een hard schot, onhoudbaar voor de keeper. Sef kreeg het ‘op zijn heupen’ en dribbelde de 16 meter binnen om vervolgens te scoren. Echter werd hij getackeld en een terechte penalty was het gevolg. Die benutte hij vervolgens zelf. De marge was 3 en er bleven kansen ontstaan. Breuk benutte een kansje op 0-4 helaas niet. Zou het voldoende zijn om de ‘Velden-storm’ de tweede helft te weerstaan?

Deze ‘Velden-storm’ viel uiteindelijk mee. Het bleek achteraf niet meer dan ‘een briesje’. Velden scoorde onder invloed van de wind nog wel de 1-3, waarbij de achterroede van Helden er niet geheel vlekkeloos uitzag. Maar daarna verzandde het duel in een rommelige pot. Helden verzadigd en Velden niet bij machte om het Helden moeilijk te maken. Opvallend detail was dat Mees nog scoorde en zelfs de 1-4 liet aantekenen. Dit terwijl Mees vandaag de pech had steeds op het slechtste stukje veld te voetballen dat er was. Veel ballen stuiterden daarom van zijn pantoffels en de wind hielp daarbij ook niet. Hij was vandaag als het ware een ‘jongleur op slechte gronk’. Des te knapper dat hij met een ‘Houdini-act’ het slotakkoord voor zijn rekening nam. Een terechte overwinning - waaruit Zoef afleidt dat de storm ‘Dennis’ niet meer dan een briesje zal zijn.

Fijne vasteloavend en hopelijk op naar de volgende voorjaarsstorm thuis tegen Geleen-Zuid op 7 maart. Tot dan...

Zoef